400 meter kvar på brobygget

2014-07-03 07:20  

Citybanans bro i Stockholm byggs med en ovanlig teknik. Nu börjar bygget närma sig slutet, i nästa vecka inleds gjutningen ovanför den sjufiliga motorvägen Årstalänken.

Bron gjuts med hjälp av en formvagn, som består av en 40 meter lång gjutform som flyttas fram etappvis. Tekniken är ovanlig i Sverige men används ofta vid brobyggen i Asien.

-Vi har haft ett gäng från Laos här som har berättat om och lärt ut tekniken på plats i Årsta, berättar Jenny Ryderstedt, kommunikatör på Trafikverket.

Gjutningen går till så att formen fylls med betong, som får härda, sedan öppnas formen upp och flyttas framåt, och fylls än en gång med betong.

Formvagnen befinner sig ungefär tio meter över marken. Lasten bärs upp av en balk i den övre delen. Balken tar stöd dels mot den färdiggjutna brobanan, dels mot nästa brostöd.

Nu har arbetet kommit så långt att 440 meter av bron återstår. Den sista biten går över motorvägen Årstalänken och när gjutformen flyttas i nästa vecka, under natten mellan tisdag och onsdag, leds därför biltrafiken om.

När gjutformen väl är på plats kommer biltrafiken att släppas på igen. Gjutningen ska sedan pågå med biltrafiken under.

-Vi har byggt en skyddsportal över Årstalänken av säkerhetsskäl, säger Jenny Ryderstedt.

Förra året drabbades brobygget av förseningar när den danska entreprenören Pihl och Søn gick i konkurs. Bygget stod stilla ett tag men återupptogs sedan av Züblin.

-Vi har lyckats jobba ikapp den tid vi förlorade vid konkursen och håller nu tidplanen, säger Jenny Ryderstedt.

Bron ska vara färdig i mitten av 2015. Med sina 1,4 kilometer kommer den att bli Sveriges fjärde längsta järnvägsbro.

Linda Nohrstedt

Mer om: Brobygge

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer