Bygg

400 meter kvar på brobygget

En ny järnvägsbro byggs mellan Årsta och Älvsjö i Stockholm inom projekt Citybanan. Foto: Hans Ekestang/Trafikverket
Brobanan gjuts med hjälp av en formvagn som successivt flyttas framåt. Här syns den ovanpåliggande balken som bär lasten, och som på bilden ännu inte har tagit stöd mot nästa brostöd. Foto: Hans Ekestang/Trafikverket
Bron är enkelspårig och ska användas av norrgående fjärr-, regional- och godståg. Den sträcker sig från området norr om Årstabergs station till den södra änden av Älvsjö godsbangård. Foto: Hans Ekestang/Trafikverket
Den sista biten av brobygget går över Årstalänken. Foto: Hans Ekestang/Trafikverket

Citybanans bro i Stockholm byggs med en ovanlig teknik. Nu börjar bygget närma sig slutet, i nästa vecka inleds gjutningen ovanför den sjufiliga motorvägen Årstalänken.

Publicerad

Bron gjuts med hjälp av en formvagn, som består av en 40 meter lång gjutform som flyttas fram etappvis. Tekniken är ovanlig i Sverige men används ofta vid brobyggen i Asien.

-Vi har haft ett gäng från Laos här som har berättat om och lärt ut tekniken på plats i Årsta, berättar Jenny Ryderstedt, kommunikatör på Trafikverket.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här