Bygg

Världens häftigaste stationer

Antwerpen-Centraal byggdes ursprungligen 1905. Från 2007 har stationen genomgångstrafik från att tidigare ha varit säckbangård. Arkitekter Louis Dela Censerie, Clement van Bogaert. Foto: Janne Huttunen
Antwerpen-Centraal byggdes ursprungligen 1905. Från 2007 har stationen genomgångstrafik från att tidigare ha varit säckbangård. Arkitekter Louis Dela Censerie, Clement van Bogaert. Foto: Janne Huttunen
Chhatrapati Shivaji Terminus, Mumbai, stod klar 1888. Entrén pryds av ett lejon och en tiger, symboler för Storbritannien och Indien. Sedan 2004 uppsatt på Unescos världsarvslista. Arkitekt: Fredrik William Stevens. Foto: Kirk Kittell
Chhatrapati Shivaji Terminus, Mumbai, stod klar 1888. Entrén pryds av ett lejon och en tiger, symboler för Storbritannien och Indien. Sedan 2004 uppsatt på Unescos världsarvslista. Arkitekt: Fredrik William Stevens. Foto: Kirk Kittell
Gare de Liège-Guillemins, Liège, 2009, med sitt enorma välvda tak, är en snabbtågsstation som förbinder staden med exempelvis London på endast 3 timmar. Arkitekt: Santiago Calatrava. Foto: Michiel van Dijk
Gare de Liège-Guillemins, Liège, 2009, med sitt enorma välvda tak, är en snabbtågsstation som förbinder staden med exempelvis London på endast 3 timmar. Arkitekt: Santiago Calatrava. Foto: Michiel van Dijk
Gare de Strasbourg, 1883, ser efter en ombyggnad gjord 2007 ut som ett ufo på grund av glasinklädnaden. Frankrikes näst mest trafikerade station. Arkitekter: Johann Eduard Jacobsthal, Jean Duthilleul. Foto: Sprklg
Gare de Strasbourg, 1883, ser efter en ombyggnad gjord 2007 ut som ett ufo på grund av glasinklädnaden. Frankrikes näst mest trafikerade station. Arkitekter: Johann Eduard Jacobsthal, Jean Duthilleul. Foto: Sprklg
Gare de Oriente, Lissabon, 1998, blev klar lagom till världsutställningen som hölls i Portugal. Arkitekt: Santiago Calatrava. Foto: Manuela Martin.
Gare de Oriente, Lissabon, 1998, blev klar lagom till världsutställningen som hölls i Portugal. Arkitekt: Santiago Calatrava. Foto: Manuela Martin.
Grand Central Terminal, New York, 1913. Världens största station räknat i antal plattformar med 44 plattformar och 67 spår i två plan under mark. Stationsbyggnaden räddad från att täckas över av en kontorsbyggnad av Jacqueline Kennedy. Arkitekter: Warren & Wetmore. Foto: Navjit Bhamra
Grand Central Terminal, New York, 1913. Världens största station räknat i antal plattformar med 44 plattformar och 67 spår i två plan under mark. Stationsbyggnaden räddad från att täckas över av en kontorsbyggnad av Jacqueline Kennedy. Arkitekter: Warren & Wetmore. Foto: Navjit Bhamra
Hundertwasser Bahnhof, Uelzen, 1887. Denna tyska station byggdes om till världsutställningen 2000 av Friedensreich Hundertwasser. Ursprunglig arkitekt: Hubert Stier. Foto: sigiha 20141
Hundertwasser Bahnhof, Uelzen, 1887. Denna tyska station byggdes om till världsutställningen 2000 av Friedensreich Hundertwasser. Ursprunglig arkitekt: Hubert Stier. Foto: sigiha 20141
King's Cross Railway Station, London, 1852. Förutom att hysa platform 9 3/4 i historierna om Harry Potter har stationen sedan 2012 ett nytt ståltak som täcker den viktorianska byggnaden. Arkitekter: Lewis Cubitt, William Cubitt, John McAsland and partners. Foto: Shigehiro Ono
King's Cross Railway Station, London, 1852. Förutom att hysa platform 9 3/4 i historierna om Harry Potter har stationen sedan 2012 ett nytt ståltak som täcker den viktorianska byggnaden. Arkitekter: Lewis Cubitt, William Cubitt, John McAsland and partners. Foto: Shigehiro Ono
Rotterdam Centraal Station, 1957. Återinvigd 13 mars i år av kung Willem-Alexander. Arkitekter: Sybold of Ravesteyn, Benthem Crouwel, Meyer en Van Schooten Architecten, West 8. Foto: Michal Switala.
Rotterdam Centraal Station, 1957. Återinvigd 13 mars i år av kung Willem-Alexander. Arkitekter: Sybold of Ravesteyn, Benthem Crouwel, Meyer en Van Schooten Architecten, West 8. Foto: Michal Switala.
Southern Cross Railway Station, Melbourne, 1859. Stationen byggdes om 2006 och fick då sitt nuvarande namn och ett böljande tak. Arkitekter Grimshaw Architects, Daryl Jackson Pty Ltd. Foto: Dave Flker
Southern Cross Railway Station, Melbourne, 1859. Stationen byggdes om 2006 och fick då sitt nuvarande namn och ett böljande tak. Arkitekter Grimshaw Architects, Daryl Jackson Pty Ltd. Foto: Dave Flker
WTC Transportation Hub, New York, väntas bli klar 2015. Taket av stål och glas tar ner ljus till den underjordiska järnvägsstationen. Arkitekt: Santiago Calatrava. Foto: Tectonic Photo
WTC Transportation Hub, New York, väntas bli klar 2015. Taket av stål och glas tar ner ljus till den underjordiska järnvägsstationen. Arkitekt: Santiago Calatrava. Foto: Tectonic Photo

Järnvägsstationer har ofta utmärkande utseende och placering i stadsbilden. De kanske mest spektakulära hittar du här.

Publicerad

Byggdataföretaget Emporis har valt ut tio befintliga och två blivande järnvägsstationer som världens mest spektakulära stationsbyggnader.

I sammanställningen hittar man bland andra arkitektoniska mästerverk från järnvägens barndom som King's Cross Railway Station i London från 1852, Southern Cross Railway Station i Melbourne från 1859, Gare de Strasbourg från 1883, Chhatrapati Shivaju Terminus i Mumbai från 1888 och Grand Central Terminal i New York från 1913.

Men också spektakulära nyare byggen som Gare de Liège-Guillemins i Belgien från 2009, Gare do Oriente i Lissabon från 1998 och Rotterdams Centraal Station från 1957.

Framtida spektakulära stationer är Artic Station i Anaheim liksom World Trade Center Transportation Hub i New York.

En arkitekt som återkommer flera gånger kring de moderna stationsbyggena är Santiago Calatrava, arkitekten som gillar rörelse. I Sverige är han kanske mest känd för att ha ritat Turning Torso i Malmö.