Elbilar

BYD:s släpper elbilar i Sverige – här är modellerna

BYD Han. Foto: BYD
BYD Han. Foto: BYD
BYD Tang. Foto: BYD
BYD Tang. Foto: BYD
BYD Atto 3. Foto: BYD
BYD Atto 3. Foto: BYD

I höst utökas elbilsalternativen då kinesiska BYD rullar in i Sverige. Nu har tillverkaren avslöjat en trio modeller de lanserar och att första leveranserna kommer redan i år. Nu är det även klart vad bilarna kommer att kosta.

Publicerad

Artikeln har uppdaterats.

Det började med MG och sedan dess har Aiways, Xpeng och Maxus lanserats. Nio är på ingång i oktober och de får nu sällskap av BYD.

Likt MG är det Hedin Bil som står som återförsäljare och när man öppnar orderböckerna om någon månad ska tre alternativ erbjudas.

BYD Han. Foto: BYD
BYD Han. Foto: BYD

Han

Modellen BYD Han är en rejäl sedan som storleksmässigt mäter in på fem meter. Under skalet har bilen dubbla elmaskiner, en per axel, vilket gör den fyrhjulsdriven. Tillsammans ska de kunna generera 380 kW eller motsvarande 517 hästkrafter vilket för den gaspedals-ystre ska kunna omvandlas till accelerationer 0-100 km/h på 3,9 sekunder.

Tittar vi på batteriet har Han 85,4 KWh ombord vilket ska räcka till 521 km enligt WLTP.

Batteripacket är en egen design med BYD:s ”Blade Battery”. Till skillnad från vad de flesta andra använder har de här en annan kemi och är litiumjonfosfatbatterier. Dessa har ingen kobolt och endast lite nickel – det gör dem billigare. Därtill ska de vara extremt säkra, går att laddas till 100 procent vid varje laddning och ska även klara både höga och låga temperaturer bra.

Nackdelarna med tekniken är att de inte går att snabbladda lika fort – och att energidensiteten är lägre. När det gäller effekt för laddning har BYD inte uppgett exakt med det rör sig om under 150 kW.

Fakta: BYD Han

Drivlina: Dubbla elmotorer, fyrhjuldriven

Maxeffekt: 380 kW / 517 hästkrafter

Acceleration 0-100 km/h: 3,9 sekunder

Topphastighet:180 km/h

Batterikapacitet: 85,4 kWh

Snabbladdningskapacitet: icke officiellt

Laddtid snabbladdning: 30-80 procent:  30 minuter

Officiell räckvidd: 521 km

Längd: 4 995 mm

Bredd: 1 910 mm

Höjd: 1 495 mm

Hjulbas: 2 920 mm

Bagageutrymme: 410 liter

Pris: BYD Han kostar 806 900 kronor i basutförande. Här arbetar man ännu på hur ett privatleasingerbjudande ska se ut.

BYD Tang. Foto: BYD
BYD Tang. Foto: BYD

Tang

Bredvid Han kommer en sjusitsig suv kallad Tang att lanseras. Denna är storleksmässigt ungefär som en Volvo XC90, men mer ”kombiaktig” i karossen. Precis som Han handlar det om dubbla motorer, över 500 hästkrafter samt batteripack med de egna blad-batterierna. Dock räcker energin inte längre än 400 km. Ska man hetsa från rödljus är accelerationen 0-100 km/h på 4,6 sekunder.

Både Han och Tang beskriv som premiumprodukter med den senaste tekniken.

Fakta: BYD Tang

Drivlina: Dubbla elmotorer, fyrhjulsdriven

Maxeffekt: 380 kW /517 hästkrafter

Acceleration 0-100 km/h: 4,6 sekunder

Topphastighet: 180 km/h

Batterikapacitet: 86,4 kWh

Snabbladdningskapacitet: icke officiellt

Laddtid snabbladdning: 30-80 procent: 30 minuter

Officiell räckvidd: 400 km

Längd: 4 870 mm

Bredd:1 950 mm

Höjd: 1 720 mm

Hjulbas: 2 820 mm

Bagageutrymme: 235/940/1 655 liter

Pris: BYD Tang har ett frånpris som börjar på 806 900 kronor. Framöver kommer man erbjuda privatleasing, men hur upplägget blir och vad för månadskostnad man kan förvänta sig är inte klart än.

BYD Atto 3. Foto: BYD
BYD Atto 3. Foto: BYD

Atto 3

Vid sidan av de båda lyxigare alternativen lanserar BYD även Atto 3. Detta är en C-segments crossover som till skillnad från övriga är framhjulsdriven. Intressant nog är modellen baserad på en modernare plattform än Han och Tang och denna är förberedd för 800-voltsteknik.
Detta är dock inte Atto 3 byggd med – utan här är det mer nedskalat.

Motorn fram har en effekt på 150 kW/204 hästkrafter och tack vare 60,5 kWh batterier ska det gå att ta sig upp till 42 mil på en laddning.

Exakt vad de olika bilarna kommer kosta är inte klart, men försäljningen kommer ske på Hedin Bils anläggningar från och med oktober. Med tanke på hur bra fart Hedin fått på MG, skulle det inte förvåna om ett alternativ som Atto 3 snabbt klättrar i försäljningsstatistiken. Prislapp och tillgång på bilar lär avgöra. BYD uppger att de första bilarna ska börja levereras redan under kvartal fyra i år.

En stor skillnad jämfört med alternativ som Xpeng eller Nio är att BYD är en stor etablerad fordonsjätte. De har funnits på den europeiska marknaden sedan 1998 och har en bred palett i produktion. Från bussar och gaffeltruckar ner till bilar och elcyklar. De har även en styrka i att de utvecklar och producerar hela batteriet själva

Som biltillverkare har de i och med elektrifieringen ökat sin volym enormt på senare år. I år räknar de med att sälja närmare två miljoner laddhybrider och rena elbilar.

Fakta: BYD Atto 3

Drivlina: Elmotor, framhjulsdriven

Maxeffekt: 150 kW / 204 hästkrafter

Acceleration 0-100 km/h: 7,3 sekunder

Topphastighet: 160 km/h

Batterikapacitet: 60,5 kWh

Snabbladdningskapacitet: Icke officiellt

Laddtid snabbladdning: 30-80 procent: 29 minuter

Officiell räckvidd: 420 km

Längd: 4 455 mm

Bredd: 1 875 mm

Höjd: 1 615 mm

Hjulbas: 2 720 mm

Bagageutrymme: 440/1 338 liter

Pris: BYD Atto 3 får ett pris som startar på 534 900 kronor. Privatleasing ett år ligger på 2 995 kr/mån och för ett 36 månadersavtal är det 3 995 kr/mån som gäller.