Fordon
Europeisk storsatsning på vätgaslastbilar – med bränsleceller från Powercell

Iveco och VDL ska utveckla och bygga 16 vätgasdrivna lastbilar i ett EU-projekt. Powercell från Göteborg bidrar med bränsleceller. ”Ett genombrott”, säger vd Per Wassén.
Det femåriga EU-projektet heter H2Haul (uttalas hydrogen-haul) och startade i februari i år. Syftet är att utveckla och demonstrera totalt 16 lastbilar i ett antal olika utföranden mellan 26 och 44 ton som använder vätgas som drivmedel.
Sådana lastbilar saknar lokala utsläpp eftersom det enda som kommer ur avgasröret är vatten. Beroende på hur vätgasen är framställd kan tekniken också sänka de totala utsläppen av koldioxid i högre eller lägre grad, jämfört med lastbilar som drivs av diesel.
Tankstationer ska också byggas
Lastbilarna är tänkta att användas främst för transporter av dagligvaror i Belgien, Tyskland, Frankrike och Schweiz. I projektet ingår även utbyggnad av högkapacitetstankstationer för vätgas. De flesta ska även bli tillgängliga för allmänheten.
Powercell, baserat i Göteborg, är ett av bolagen som har valts ut som partner i H2Haul. Vd Per Wassén bekräftar att de ska leverera bränslecellstackar av modellen S3 till de tyngsta lastbilarna i projektet, det vill säga 44 ton.
– Att genomföra projektet med europeiska lastbilstillverkare innebär ett genombrott för oss. Men det är tråkigt att inte Volvo eller Scania är med. Den andra delen handlar om vikten av att få ut tekniken i riktiga kundapplikationer, där man kan testa och utprova den. Vi pratar inte om några småkrav som EU ställer på reduktion av koldioxidutsläpp, med 15 procent till 2025 och 30 procent till 2030, säger han.
Hur många lastbilar Powercell ska leverera stackar till ber han att få återkomma om.
Powercells stackar ska sitta i Iveco-lastbilar
Två lastbilstillverkare ingår också i projektet: Iveco och VDL. Per Wassén berättar att Powercells bränslecellsstackar kommer att sitta i lastbilar som byggs av Iveco.
Ytterligare två tillverkare av bränsleceller har valts ut som partners: Elringklinger och Hydrogenics, båda två tyska bolag.powercell
Hela projektbudgeten ligger på drygt 25,1 miljoner euro, motsvarande cirka 270 miljoner kronor. Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking, ett samarbete mellan EU-kommissionen, Hydrogen Europe och Hydrogen Europe Research, bidrar med 12 miljoner euro varav knappt 1,5 miljoner går till Powercell.