Premium

Lotsbåten först med metanoldrift – testas i tuffa förhållanden

Foto: Sjöfartsverket
Foto: Sjöfartsverket
Albert Wiström är rederiinspektör på Sjöfartsverket och projektledare för ombyggnationen av lotsbåten Pilot 120. Foto: Sjöfartsverket
Albert Wiström är rederiinspektör på Sjöfartsverket och projektledare för ombyggnationen av lotsbåten Pilot 120. Foto: Sjöfartsverket
Patrik Molander är delägare i Scandinaos. Foto: Sjöfartsverket
Patrik Molander är delägare i Scandinaos. Foto: Sjöfartsverket

Sjöfartsverket ska ställa om till en fossilfri fartygsflotta, och Pilot 120 är den första lotsbåten i världen som uteslutande drivs av metanol.

Publicerad

eller
Prova Ny Teknik Premium
Redan tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
I medlemskapet på Sveriges Ingenjörer ingår Ny Teknik Premium. Aktivera ditt konto här

Logga in och få tillgång till ännu mer Ny Teknik
  • Tillgång till låsta artiklar på nyteknik.se
  • Exklusivt nyhetsbrev med de viktigaste nyheterna till din e-post varannan vecka
  • Obegränsad läsning i appen Ny Teknik
  • Möjlighet att läsa papperstidningen Ny Teknik digitalt i din dator, surfplatta eller mobil