Fordon

Första Dreamlinerkunden får sitt 50e plan

Japanska All Nippon Airways får sin 50e Dreamliner. Foto: Boeing
Japanska All Nippon Airways får sin 50e Dreamliner. Foto: Boeing

Flygbolaget ANA blev först att beställa det snåla flygplanet Dreamliner 2004, men fick vänta länge på första leverans. Sedan blev det flygförbud när batterier börjat brinna. Men nu man tagit emot sitt 50e plan.

Publicerad

Boeing 787 Dreamliner blev flygplanstillverkarens svar på flygbolagens önskan att få ett plan som drar mindre bränsle hellre än ett nytt överljudsplan, vilket Boeing börjat skissa på.

2004 presenterades planerna på Dreamliner, ett flygplan byggt till stora delar av kolfiberkompositer och med optimerade motorer som skulle minska bränsleförbrukningen 20 procent.

Japanska flygbolaget ANA, All Nippon Airways, blev först att beställa och tecknade en order på 50 plan. Boeing lovade provflygning 2007 och leverans året därpå. Då skulle ANA sätta in planet i trafik lagom till OS i Beijing.

Men förseningar gjorde att premiärturen inte blev av förrän i december 2009 och med ytterligare förseningar fick ANA inte sitt första plan förrän 2011. I januari 2013 började ett litiumjonbatteri i planet brinna i några olika maskiner, och samtliga fick flygförbud under några månader.

Trots initiala motgångar var intresset för det snåla flygplanet stort bland flygbolagen och barnsjukdomarna är nu åtgärdade.

ANA tog i förra veckan emot sitt 50e exemplar av planet och har ytterligare 33 plan på beställningslistan.

Totalt har Boeing fått 1161 beställningar på Dreamliner varav 445 plan har levererats.