Miljö

SAS-plan flög till Köpenhamn med gammal frityrolja i tanken

SAS-planet på flight SK1419 flög från Arlanda till Köpenhamn på bioflygbränsle tillverkad av frityrolja. Foto: Victoria Ström
Richard Bokström tankar biobränsle till flight SK1419, en Airbus A320 Neo som avgick från Stockholm Arlanda Airport till Köpenhamn. Foto: Victoria Ström

SAS-planet från Arlanda till Köpenhamn flög med återanvänd frityrolja i tanken. Swedavia har upphandlat 450 ton bioflygbränsle.

Publicerad

På tisdagen tankades det första planet, ett SAS-flyg till Köpenhamn, med bioflygbränsle som Swedavia har köpt in för att kompensera de anställdas tjänsteflygtimmar under förra året. 450 ton bioflygbränsle motsvarar förbrukningen av bränsle vid cirka 15 000 flygtimmar. Mängden bränsle täcker 0,3 procent av behovet för det svenska inrikesflyget.

Det här var första gången som bränsleleveransen skedde i den vanliga hanteringen och infrastrukturen för flygbränsle på Arlanda. Bränslet har levererats till Gävle hamn, och gått med först tåg och sedan pipeline till bränslecisternerna på Arlanda. Det finns tillgänglig i det så kallade hydrantststemet, rörsystemet för bränsle som går under flygplatsen. Tidigare flygningar med biobränsle på Arlanda har skett med specialleveranser.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här