Premium

Räcker det svenska biojetbränslet till för flyget?

Swedavia blev 2017 först i världen att köpa in 450 ton biojet. Här premiärtankas flygplanet Airbus 320 Neo. Foto: Christine Olsson / TT
Swedavia blev 2017 först i världen att köpa in 450 ton biojet. Här premiärtankas flygplanet Airbus 320 Neo. Foto: Christine Olsson / TT
Gustav Melin, vd för Svebio. Foto: Svebio
Gustav Melin, vd för Svebio. Foto: Svebio
Rolf Ljunggren, grundare av Cortus Energy. Foto: Cortus Energy
Rolf Ljunggren, grundare av Cortus Energy. Foto: Cortus Energy
Peter Larsson, vd för Svenska regionala flygplatser AB Foto: Mats Burman, Ateljé Uggla
Peter Larsson, vd för Svenska regionala flygplatser AB Foto: Mats Burman, Ateljé Uggla
Dani Backteg, presschef på Preem. Foto: Preem
Dani Backteg, presschef på Preem. Foto: Preem

2030 vill inrikesflyget vara fossilfritt. Räcker den inhemska produktionen till? Branschen oroas över bristen på investeringsvilja. 

Publicerad

eller
Prova Ny Teknik Premium
Redan tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
I medlemskapet på Sveriges Ingenjörer ingår Ny Teknik Premium. Aktivera ditt konto här

Logga in och få tillgång till ännu mer Ny Teknik
  • Tillgång till låsta artiklar på nyteknik.se
  • Exklusivt nyhetsbrev med de viktigaste nyheterna till din e-post varannan vecka
  • Obegränsad läsning i appen Ny Teknik
  • Möjlighet att läsa papperstidningen Ny Teknik digitalt i din dator, surfplatta eller mobil