Fordon

Uber frias från ansvar efter dödsolycka med självkörande bil

Polisens film (bilden till vänster) visar förarens vy sekunderna innan dödskraschen. Till höger: Volvo-suven undersöks av utredare efter dödsolyckan i Arizona.
Polisens film (bilden till vänster) visar förarens vy sekunderna innan dödskraschen. Till höger: Volvo-suven undersöks av utredare efter dödsolyckan i Arizona.

Uber kan inte hållas ansvarigt för olyckan då en 49-åring kördes ihjäl av en självkörande Volvo XC90, enligt åklagare. Testföraren kan dock vänta ett annat öde.

Publicerad

Det var i mars i fjol som en av Ubers självkörande Volvo XC90 körde på en 49-årig kvinna i Tempe i amerikanska delstaten Arizona. Kvinnan avled av sina skador. Bilen var utrustad med Ubers teknik för automatiserad körning. Volvos system för automatisk inbromsning var till exempel urkopplad.

En åklagare meddelar nu att Uber inte kan hållas rättsligt ansvarig för olyckan, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Polisens utredning har visat att testföraren tittade på film när olyckan skedde. Åklagaren betonar att föraren bör utredas vidare av polisen.

Får kritik för tekniken

Uber har också fått kritik för sin tekniska lösning. Det har visat sig att bilens sensorer registrerade fotgängaren men att programvaran inte reagerade. Google-ägda Waymo har bland annat sagt att olyckan aldrig hade inträffat med deras variant.

Händelsen har skakat om industrin. Trafikverkets strateg för uppkopplade och automatiserade fordon, Hamid Zarghampour, konstaterade nyligen att tekniken inte är mogen för att tas i bruk i full skala ännu. Lastbilsstartupen Einrides vd Robert Falck kallar tiden efter olyckan för en ”sund självreflektion och moralisk diskussion kring hur det här hade kunnat förhindras”.