Premium

Självkörande snöplogar tar plats på Oslo flygplats

Enligt Semcon är det unikt för de självkörande fordonen att de kan röja snö i formationer om flera fordon, och med samma precision, oavsett väderförhållanden. Foto: Semcon
Enligt Semcon är det unikt för de självkörande fordonen att de kan röja snö i formationer om flera fordon, och med samma precision, oavsett väderförhållanden. Foto: Semcon
När man snöröjer i skarp drift kommer de självgående plogbilarna ha mänskliga operatörer i förarhytterna, redo att ingripa om något skulle gå snett. Foto: Semcon
När man snöröjer i skarp drift kommer de självgående plogbilarna ha mänskliga operatörer i förarhytterna, redo att ingripa om något skulle gå snett. Foto: Semcon
Projektet är det första i världen där så här stora maskiner anpassats för att köra själva i snöiga förhållanden. Ekipagen är 20 meter långa med 5,5 meter breda plogar. Foto: Semcon
Projektet är det första i världen där så här stora maskiner anpassats för att köra själva i snöiga förhållanden. Ekipagen är 20 meter långa med 5,5 meter breda plogar. Foto: Semcon
”Det kommer bli mycket värdefullt att skaffa sig praktisk erfarenhet från en så professionell miljö som Gardermoen”, säger John Emil Halden. Foto: Semcon
”Det kommer bli mycket värdefullt att skaffa sig praktisk erfarenhet från en så professionell miljö som Gardermoen”, säger John Emil Halden. Foto: Semcon

Snart ska självkörande fordon röja snö på Gardermoen utanför Oslo, en av Nordens största flygplatser.

Publicerad

eller
Prova Ny Teknik Premium
Redan tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
I medlemskapet på Sveriges Ingenjörer ingår Ny Teknik Premium. Aktivera ditt konto här

Logga in och få tillgång till ännu mer Ny Teknik
  • Tillgång till låsta artiklar på nyteknik.se
  • Exklusivt nyhetsbrev med de viktigaste nyheterna till din e-post varannan vecka
  • Obegränsad läsning i appen Ny Teknik
  • Möjlighet att läsa papperstidningen Ny Teknik digitalt i din dator, surfplatta eller mobil