Premium

Här lär sig Volvolastbilen att bli självkörande – med 21 sensorer

Lastbilen utrustad med 21 sensorer ska logga omgivningen, och datan ska sedan matas in i artificiella neuronnät. Foto: Sören Håkanlind
Lastbilen utrustad med 21 sensorer ska logga omgivningen, och datan ska sedan matas in i artificiella neuronnät. Foto: Sören Håkanlind
Nils Jaeger, vd för Volvo Autonomous Solutions. Foto: Bå Håkansson
Nils Jaeger, vd för Volvo Autonomous Solutions. Foto: Bå Håkansson

Vägen mot en Volvolastbil som kan köra helt själv börjar i Göteborgs hamn – och på allmän väg. ”Det medför en hög komplexitet.”

Publicerad

eller
Prova Ny Teknik Premium
Redan tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
I medlemskapet på Sveriges Ingenjörer ingår Ny Teknik Premium. Aktivera ditt konto här

Logga in och få tillgång till ännu mer Ny Teknik
  • Tillgång till låsta artiklar på nyteknik.se
  • Exklusivt nyhetsbrev med de viktigaste nyheterna till din e-post varannan vecka
  • Obegränsad läsning i appen Ny Teknik
  • Möjlighet att läsa papperstidningen Ny Teknik digitalt i din dator, surfplatta eller mobil