Fordon

Yamahas robot utmanar racerförare

Efter år av utveckling och träning har Motobot lärt sig imitera de bästa. Målet är att överträffa människan när det kommer till att köra motorcykel.
Efter år av utveckling och träning har Motobot lärt sig imitera de bästa. Målet är att överträffa människan när det kommer till att köra motorcykel.

En robot mot en tidigare världsmästare. I ett nytt projekt testar Yamaha hur väl en automatiserad förare kan ersätta en människa. Kolla in videon med ”Motobot”.

Publicerad

En vanlig standardmotorcykel – men en väldigt ovanlig förare. Japanska Yamaha har tillsammans med SRI International sedan några år tillbaka jobbat med ett lite udda utvecklingsspår kring självkörande teknik.

De har byggt Motobot – en robot som manuellt kör en motorcykel. Nu avslöjar företaget den senaste versionen. Och den har inte bara bemästrat konsten att köra hoj – Yamaha har satt upp som mål att roboten ska kunna köra i över 200 km/h samt tävla mot den forne världsmästaren i Moto GP, Velntino Rossi. Motorcykeln i fråga är en Yamaha YZF-R1M på 1 000 kubik och roboten kör den på exakt samma sätt som en människa. Det innebär robothänder som vrider gasreglage och mekaniska fötter som växlar. Samtidigt räknar robothjärnan ut vilken lutning som krävs, samt hur luftmotstånd och motorbroms påverkar färden.

Så hur bra har man lyckats programmera roboten? Yamaha släppte ut den på Thunderhill Raceway Park i USA, och målet var att slå Valentino Rossis banrekord. Till skillnad från de autonoma bilar som Google och övriga bilindustrin håller på att utveckla – behövde Motobot inte navigera okänd terräng eller ta hänsyn till trafik eller gångtrafikanter. Banan var mappad, och tack vare en kombination av tidigare mätningar och RTK-GPS (Real-time kinematics) kan Motobot lokalisera sig med en noggrannhet på 2,5 centimeter. Om det räckte för att knäcka Rossi? Kolla in videon.