Premium

Autonoma elfärjorna ska ersätta SL-båten på Riddarfjärdslinjen

Man har tagit fram två specialdesignade flytbryggor med en landgång som har en mild lutning. Foto: Torghatten
Man har tagit fram två specialdesignade flytbryggor med en landgång som har en mild lutning. Foto: Torghatten
De största utmaningarna är enligt Reidun Svarva att få människor att känna sig trygga ombord på en obemannad båt även kvällstid. Foto: Torghatten
De största utmaningarna är enligt Reidun Svarva att få människor att känna sig trygga ombord på en obemannad båt även kvällstid. Foto: Torghatten
Den första autonoma färjan tas i bruk i slutet av maj och kommer initialt att köra täta turer mellan Norr Mälarstrand och Söder Mälarstrand. Foto: Torghatten
Den första autonoma färjan tas i bruk i slutet av maj och kommer initialt att köra täta turer mellan Norr Mälarstrand och Söder Mälarstrand. Foto: Torghatten
Reidun Svarva på rederiet Torghatten. Foto: Torghatten
Reidun Svarva på rederiet Torghatten. Foto: Torghatten

För fem år sedan lade SL ned Riddarfjärdslinjen – i vår kan den återuppstå tack vare norska autonoma elfärjor. “Det är en hövlig teknik som stannar för fåglar, kajaker och andra båtar”, säger Reidun Svarva på rederiet Torghatten.

Publicerad

eller
Prova Ny Teknik Premium
Redan tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
I medlemskapet på Sveriges Ingenjörer ingår Ny Teknik Premium. Aktivera ditt konto här

Logga in och få tillgång till ännu mer Ny Teknik
  • Tillgång till låsta artiklar på nyteknik.se
  • Exklusivt nyhetsbrev med de viktigaste nyheterna till din e-post varannan vecka
  • Obegränsad läsning i appen Ny Teknik
  • Möjlighet att läsa papperstidningen Ny Teknik digitalt i din dator, surfplatta eller mobil