Volvos mål: Världsbäst på virtuellt

2013-02-26 13:42  

Volvo Personvagnar bygger en ny karossfabrik i Torslanda. Lika mycket jobb läggs på den digitala kopian, som ska bli en virtuell fabrik i världsklass.

Fortfarande är det mer än ett år kvar till produktionsstart i den nya karossfabriken. Men i den virtuella världen är de 500 svetsrobotarna redan på plats.

På sin skärm granskar simuleringsexperten David Freed att en av dem kommer åt sina svetspunkter utan att krocka med något annat i cellen. Resultatet återkopplar han till konstruktörerna. Vid behov får underlag och robotbana korrigeras.

– Målet är att lösa problemen i förväg i stället för att upptäcka dem vid provkörningarna, säger Anders Carlsson.

I 17 år har han jobbat med att utveckla Volvos virtuella miljö. Tills nyligen ledde han också verksamheten.

Att bygga modeller av fabriken och simulera produktion är i dag vardagsmat i industrin. Hos Volvo startade man under andra halvan av 1980-talet. Och i takt med allt fler varianter och en ”ryckigare” efterfrågan på olika bilmodeller blir simuleringen allt viktigare.

– För en liten tillverkare med flexibel produktion är det extra kritiskt. Vår ambition är att vara världsledande, säger Anders Carlsson.

För att visa vad han menar klickar han bort den nya karossfabriken. Att modellera en helt ny robotlina är i sig en stor utmaning. Men minst lika knepigt är att föra in en ny produkt eller variant i det vanliga flödet, något som krävs allt oftare.

Volvo har vad som kallas blandad produktion. I slutmonteringen kan en V70 komma åkande följd av en S80 eller en S60. Sedan i mitten av oktober förra året monteras även Volvos hybridbil i det vanliga flödet.

– Det är unikt i bilindustrin. Projektet visar väldigt tydligt att de virtuella verktygen är en förutsättning för att kunna göra en snabb omställning i det existerande flödet, säger it-processutvecklaren Magnus Rönnäng.

Batteriet måste till exempel lyftas på plats utan att störa takten på bandet, något som lösts med en extra station där bara hybriderna åker in.

Eftersom det blir för dyrt att stoppa linan måste alla större förändringar ske under produktions­stoppen på helger eller under semestrarna. När nya bilar ska in på bandet vill man också undvika dyra och tidskrävande testkörningar. I stället ska testerna göras i datorn.

– Utmaningen är att få alla att lita på det virtuella och våga ta beslut när vi till exempel upptäcker att något skrapar i, säger Anders Carlsson.

Metoderna ska hjälpa till att kapa tiden för produktutveckling. Volvos mål är att minska tiden från beslut om en ny modell till produktionsstart från dagens cirka 3,5 år till knappt två år.

Samtidigt står Volvo inför stora förändringar. Alla större bilar kommer i framtiden att bygga på en ny egenutvecklad plattform, döpt till SPA. Först ut är XC90, som ska börja byggas i Torslanda i slutet av 2014. Det blir också den första bilen som svetsas i den nya karossfabriken, som byggs just för att klara den nya plattformen.

Volvo inför också en ny fyrcylind­rig grundmotor för alla modeller. Både den nya plattformen och den nya motorn ska bryta beroendet av den tidigare ägaren Ford.

Under andra halvan i år invigs Volvos nya bilfabrik i Kina. Även där har hela produktionsflödet byggts upp och simulerats med de virtuella verktygen.

– Det gör det möjligt för oss i Göteborg att börja jobba med nästa bilprojekt för Kinafabriken, utan att vi ens varit där och innan fabriken är klar, säger Magnus Rönnäng.

Investerar 73 miljarder på 5 år

Volvo Person­vagnar investerar 73 miljarder kronor under de närmaste fem åren. Hälften av investeringarna sker i Sverige.

I investeringspaketet ingår utveckling av ny plattform och ny motorfamilj. Här finns också investeringar i anläggningarna för att anpassa produktionen.

Den största är den nya karossfabriken i Torslanda som kostar omkring tre miljarder kronor.

Motorfabriken i Skövde byggs ut med cirka 4 400 kvadratmeter.

Ombyggnader görs även i Olofström och i Gent.

Den nya fabriken i Chengdu i Kina ska stå klar senare i år. Jämfört med Torslanda har den en betydligt lägre automatiseringsgrad. Ny Teknik har tidigare rapporterat att antalet robotar kommer att bli 42 jämfört med 850 i Torslanda.

Marie Alpman

Mer om: Robot Automation

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt