Volvo CE utökar 5g-anläggning – ska visa upp prototypmaskiner i utmanande miljö

2019-10-02 06:00  

I våras invigde Volvo Construction Equipment landets första 5g-nät för industriellt bruk på sin FoU-anläggning i Eskilstuna. Nu investerar de ytterligare i anläggningen, och vill bland annat kunna testa 5g-teknik i den autonoma dumpern HX2.

I mars installerade Ericsson en 5g-mast vid Volvo Construction Equipments (Volvo CE) Technology Center i Eskilstuna, så att Volvo CE kan testa fjärrstyrda maskiner med extremt korta svarstider. Det är Sveriges första 5g-nätverk för industriell användning, och lanserades i samarbete med Telia som operatör.

Läs mer: Miljardprojekt ska digitalisera industrin med smarta system

Nu ska Volvo CE investera ytterligare i anläggningen. De utökar sitt befintliga 45-hektars demonstrationsfält med 12 hektar, specifikt för testning av elektriska och autonoma maskiner, men också för att demonstrera det aktuella maskinutbudet. Satsningen omfattar en arena för kunddemonstrationer av elektriska och autonoma maskiner, ett nytt energiåtervinningssystem för fabriken, och en ny provbana för forskning och utveckling.

– Som ingenjör är det fantastiskt roligt att Volvo CE, som ju är ett globalt bolag, väljer att satsa här i Eskilstuna, säger Calle Skillsäter, teknisk specialist för uppkopplade maskiner på Volvo CE.

Industriella tillämpningar saknas

Investeringen i innovationsarenan ska göra det möjligt att visa prototypmaskiner för kunder i en realistisk och utmanade miljö, med stöd av 5g-teknik och med infrastruktur för laddning installerad på platsen.

– Just nu använder vi 5g främst för fjärrstyrning på distans. Som systemet är uppbyggt i dag så går 5g-trafiken till Stockholm och tillbaka, så vi vet att det funkar, säger Calle Skillsäter.

Det är ännu lite för tidigt att utvärdera hur satsningen på industriell 5g fallit ut, menar han.

– Men Ericsson uppdaterar 5g-nätet kontinuerligt, så det blir hela tiden bättre. Något vi upplevt som en flaskhals är tillgängligheten på 5g-modem för industriella tillämpningar. Men vi får god hjälp av Telia och Ericsson och räknar med att det kommer lätta inom några månader, säger Calle Skillsäter.

Lönar sig med anpassad autonomi

Sedan tidigare är anläggningens provbana värd för den elektriska och autonoma lastbäraren, en autonom och eldriven dumper, som under fjolåret testades inom ramen för det prisbelönta projektet.

– Vi utvecklar HX2 för fullt, planen är att ha en kommersiell pilot igång innan årsskiftet. Vi använder inte 5g i det projektet i dag, men eftersom vi har HX2-utvecklingen i samma område så planerar vi att testa 5g även i den framöver, säger Calle Skillsäter.

Han beskriver dumprar som särskilt lämpliga för de första stegen mot självgående maskiner.

– Det är lättast att börja med maskintyper som ofta jobbar med repetitiva uppgifter inom inhägnat område, som gruvor och bergtäkter. Där lönar det sig snabbt med autonomi. Det kommer att dröja längre innan vi ser autonom snöröjning i bostadsområden och liknande, säger Calle Skillsäter.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt