Hållbar industri

"Vi ligger efter i friformsracet"

Koenigsegg använder friformsframställning till prototyper och små serier av komponenter till sina bilar. Under huven i Agera sitter ett spjäll som tillverkats i 3d-skrivare. Foto: Koenigsegg
En kylare för högeffektsradar som tillverkats av koppar i Fcubics 3d-skrivare. Foto: Fcubic
Airbus A380 innehåller gångjärn gjorda med friformsteknik i en metallprocess. Foto: Airbus

Sverige ligger efter när det gäller massproduktion med friformsframställning. Metoden är vanlig när det gäller prototyper och korta serier, men de storskaliga produktionslinorna lyser med sin frånvaro.

Publicerad

Lockelsen med friformsframställning är att kunna tillverka olika detaljer i en och samma maskin, direkt från en cad-ritning och utan att byta verktyg. Men trots att 3d-skrivare och många material finns att köpa kommersiellt har inte friformstekniken slagit igenom på industrigolvet, i alla fall inte i Sverige.

Klas Boivie, forskare hos SINTEF Raufoss Manufacturing, anser att tekniken redan har etablerat sig internationellt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här