Vart tusan tog alla snörobotar vägen?

2015-01-27 13:49  

För ett par år sedan väckte två autonoma snörobotar, Yuki Taro och Roboplow, uppmärksamhet i medierna. Men ännu verkar de inte gå att köpa.

Den japanska gps-styrda roboten Yuki Taro har sitt ursprung på den snörika japanska ön Hokkaido, där skidorten Sapporo ligger. Det var ett samarbetsprojekt mellan universitet och näringsliv och tanken var att det skulle kunna resultera i en kommersiell produkt.

Liksom alla japanska robotar hade Yuki Taro ett vänligt utseende med stora ögon och ett brett leende. Yuki betyder snö och Taro är ett vanligt pojknamn.

Det fiffiga med Yuki Taro var att den svalde snön och packade samman den i behändiga 13 kilo tunga snöpaket, lätta att frakta bort eller lämpliga att bygga igloos med.

Yuki Taro väger 400 kilo, drivs av ett 48-voltsbatteri och rör sig med en hastighet av 5 meter i sekunden.

Men det tycks som att Yuki Taro aldrig kom längre än till en uppvisning inför en teknikmässa i Japan 2005. Det talades då om att snöroboten skulle kunna säljas för 1 miljon yen, vilket motsvarar 71 000 kronor.

Någon kommersiell produkt tycks dock inte sett dagens ljus. Sajten Inventorspot gjorde för några år sedan ett uppföljare men hittade ingen fortsättning.

Den amerikanska, självstyrande snöroboten Roboplow verkar också ha stannat på idé- och prototypstadiet.

Den lanserades på idésajten Idea Laboratories, som lade upp en videofilm på Youtube 2010 och som hittills setts över fyra miljoner gånger. Men en väldig fart tar sig den sexhjuliga, stridsvagnsliknande snöplogarroboten an en snörig trottoar med bravur.



Följ Ny Teknik på Facebook!

 

Lars Anders Karlberg

Mer om: Snörobotar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt