Uppkopplade motorer ska ge färre oplanerade stopp

2013-12-12 15:26  

Ett av världens största industriföretag, General Electric, satsar hårt på ett internet för industrin. Sensorer skvallrar om hur maskiner och motorer mår. Färre oplanerade driftstopp är ett av målen.

Flygplanet står vid gaten och är redo att taxa ut. Då lyser en röd lampa. Fel på ena motorn. Passagerarna tvingas gå av. Ett nytt plan ska fram. Tiden går. En ny besättning måste kallas in.

Ännu en missad slot-tid.

– Oplanerade stopp kostar enormt mycket pengar. Men om motorn hela tiden vet sin status kan stoppen undvikas, säger Brett May, chef för ­affärsutveckling på GE Software.

Han är i Sverige för att berätta om GE:s, General Electrics, mångmiljardsatsning på ett internet för industrin, eller  Industrial Internet som är det begrepp företaget myntat.

Som ett av världens största industriföretag säljer GE allt från jetmotorer och tåg till medicinsk utrustning och vitvaror.

Gemensamt är att de innehåller en växande mängd sensorer som kan kommunicera med omgivningen. Brett May tar en flygmotor som exempel:

– Den har gått från att ha två sensorer och generera kanske 10 gigabyte data om året till att ha 18 sensorer som genererar 1,5 terabyte i veckan. En gasturbin kan generera 500 gigabyte om dagen.

Tidigare har bara en bråkdel av ­informationen kommit till nytta – och då ofta i efterhand.

Med industrins internet kan de enorma datamängderna samlas in och analyseras i realtid. Resultatet är att maskinerna kan utnyttjas mer ­effektivt.

En vindkrafts turbin som går långsammare än sina grannar får direkt sina inställningar uppdaterade. Den röda lampan behöver inte lysa i cockpit om motorn talat om i förväg när den behöver service.

Bränsleförbrukningen kan också minskas om motorn hela tiden anpassar sig till hur den används.

– Vi räknar med att det går att spara en procent bränsle. Det låter kanske inte så mycket, men betyder mycket pengar för ett flygbolag, säger Brett May.

Att optimera driften och satsa på förebyggande underhåll är knappast något nytt. Inte heller att maskiner ska kopplas till nätet. Sakernas internet – Internet of Things – är något det pratats om länge.

– Men hittills har varje industrigren haft sin egen lösning. Nu bygger vi en gemensam plattform. Det är en viktig skillnad, säger GE:s Nordenchef Hans Enocson.

Plattformen med namnet Predix lanserades förra året och är kärnan i GE:s industriella internet. Utvecklingen sker hos GE Software i San Ramon i Silicon Valley. På bara några år har antalet anställda vuxit från en handfull till mer än 500, berättar Brett May.

– I slutet av nästa år kommer vi vara uppe i 1 000.

Han säger att ungefär 70 procent av programvaran är gemensam för olika delar av industrin.

Precis som i en smart mobil finns det sedan appar för olika tillämpningsområden. För tåg kan det handla om att optimera trafiken. På stora sjukhus om att magnetkamerorna utnyttjas för så många patienter som möjligt.

Även om det är GE som står bakom industrins internet är tanken att det ska bli ett öppet system. Redan nu finns samarbeten med företag som Cisco, AT&T och Intel.

– Planen är att öppna upp även för utomstående utvecklare, säger Brett May.

På 10–15 års sikt väntar enorma produktivitetsvinster om man får tro GE.

Enligt en rapport från företaget som kom i somras kan bara flyget i Europa spara närmare 70 miljarder kronor i bränslekostnader.

Säkerheten då? Enligt Brett May har frågan hög prioritet.

På hans bord ligger även ett uppdrag att köpa in sig i intressanta teknikföretag. Hittills har det blivit tre inom säkerhetsområdet, berättar han.

– Säkerhet är den mest aktiva delen i vår riskkapitalverksamhet och där kommer det att bli fler affärer.

General Electric

Grundat: 1892 av bland annat Thomas Edison.

Omsättning 2012: ­Motsvarande 970 miljarder kronor.

Anställda: 305?000.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt