Tungviktare får jobb i djupet

2010-12-15 13:30  

Den väger 16 ton och lastar nästan 45. Någon gång i slutet av nästa år börjar gruvbolaget LKABs nya underjordvagn att rulla i den nya huvudnivån drygt en kilometer under marken i Kiruna.

Det är Kiruna Wagon i Kiruna, som får uppdraget att tillverka 121 stycken malmvagnar för LKAB:s nya huvudnivå på 1365 meter i gruvan i Kiruna.

Vagnarna ska transportera 30 miljoner ton råmalm om året från störtschakten till krossar och uppfordring.

- Det betyder naturligtvis mycket för oss att få fortsatt förtroende från världens modernaste underjordsgruva, säger Fredrik Kangas, platschef på Kiruna Wagon, i en kommentar till ordern.

- Ordern bidrar också till att vi kan fortsätta utveckla en specialistkompetens på orten.

För att svetsa de nästan tio meter långa och tre och en halv meter breda korgarna som malmen transporteras i använder sig Kiruna Wagon av en av Europas största svetsrobotar från österrikiska IGM.

Roboten susar runt på räls i taket och sänker sig snabbt ner till de platser där fogarna ska läggas.

Ett program talar om för roboten var den ska arbeta och ser samtidigt till att dockan höjer och vrider korgarna så att maskinen kommer åt att lägga fogarna. Det här gör att det går mycket fortare att utföra jobbet. En duktig svetsare har en svetshastighet på 35-40 centimeter i minuten. Roboten klarar 105.

Men det är inte bara tid som roboten spar. Vagnarna utsätts för stora påfrestningar när de fraktar sin last på hundra ton malm.

- Varenda fog i korgarna måste vara perfekt för att det inte ska uppstå sprickor. Med roboten har vi större möjlighet att kontrollera kvaliteten, säger Fredrik Kangas.

Den nya huvudnivån är tänkt att tas i drift 2012 och vagnarna ska tillverkas under åren 2011-2015.

Kiruna Wagon har också skött tillverkning av korg och lucka samt slutmontage av malmvagn F 050, de vagnar som transporterar malm från gruvan i Kiruna till hamnarna i Narvik och Luleå. Vagnsprojektet är Sveriges största med en order på över 800 vagnar.

Företaget har också tillverkat kopparkoncentratvagnar till Boliden. Den ordern är precis slutlevererad.

Ny huvudnivå

LKAB:s styrelse tog beslutet om en ny huvudnivå i Kiruna den 28 oktober 2008. Det statliga gruvbolaget LKAB investerar drygt tolv miljarder i projektet. Investeringen, som är den största i företagets historia, innebär enligt bolaget att brytning och förädling av järnmalm i Kiruna tryggas bortåt år 2030.

LKAB har tidigare anlagt huvudnivåer på 275, 320, 420, 540, 775 samt 1 045 meters djup. Nivåerna mäts från gruvans nollpunkt, vilken utgörs av toppen på berget Kiirunavaara.

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt