- Svårt att ersätta japanska bildelar

2011-04-12 23:00  
Fordonskomponentgruppen, med vd Svenåke Berglie, varnar för stora skadeverkningar av komponentbristen i spåren efter den japanska katastrofen. Men på Scania, bilden, tror man inte att ett allvarligt läge kommer att uppstå. Foto: Dan Boman

Svenska underleverantörer kan inte ersätta japanska när bilindustrin drabbas av komponentbrist. Även de är beroende av japanska komponenter.

<p>- Japanska underleverantörer går inte att ersätta hur som helst, säger Svenåke Berglie, vd för branschföreningen Fordonskomponentgruppen, FKG. </p> <p>Han betonar att hela världens bilindustri är beroende av komponentleveranser från Japan. </p> <p>Det är en komplicerad kedja av beroenden, från import av komponenter direkt till bilfabriken ända ned till tredje och fjärde led av underleverantörer som har japanska komponenter i sina produkter.</p> <p>- Alla komponenter måste kvalitetssäkras och det är en lång och komplicerad process. Man måste också ta hänsyn till all programvara som är inbyggd i bilen. Det krävs en väldigt lång planeringshorisont, säger Svenåke Berglie.</p> <p>Hans råd till medlemsföretagen är att ligga på hos sina japanska leverantörer för att säkra så mycket det går av de normala leveranserna.</p> <p>Japansk komponentindustri går nu bara på 60-65 procent av sitt normala kapacitetsutnyttjande efter skadorna från jordbävningen och tsunamin och bristen på elektrisk ström.</p> <p>En enkät hos medlemsföretagen i FKG visar att synen på Japankrisen är splittrad.</p> <p>I det värsta scenariot hamnar europeisk bilindustri i en lika djup kris som under finanskrisen. Redan nu går flera bilfabriker i Europa på sparlåga.</p> <p>Men det finns också optimister, som vet att japansk industri är bra på "damage control" och snabbt kan reparera en skada.</p> <p>Det finns andra saker som komplicerar bilden också, enligt Svenåke Berlie.</p> <p>- Det har uppstått en hamstringsvåg, som gör det svårt att överblicka läget. Dessutom vill inte fordonstillverkarna visa alla sin kort och säga vad de planerar, säger Svenåke Berglie.</p>

Tillverkarna fortsatt optimistiska

"Vår bedömning är att ett allvarligt läge inte kommer att uppstå. Vi har ytterst få direktleveranser från Japan. Arbetet med att säkra leveranserna till Scania ligger för närvarande längre bak i leveranskedjan.
Hans-Åke Danielsson, presschef Scania

"Hittills har vi inte förlorat en enda bil på grund av situationen i Japan. Situationen för våra underleverantörer blir stadigt bättre. Vi har bara direktkontakt med våra direktleverantörer och har därför ingen klar bild av läget för leverantörerna i andra, tredje och fjärde led.
Per-Åke Fröberg, Volvo Personvagnar

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt