Hållbar industri

Sugpropp håller fartyget på plats

Samma teknik som används för att lyfta stora fönster håller nu båtarna stilla på vågorna i hamnen. Foto: Cavotec

Skeppsråttorna kan snart få helt nya landgångar. Tjocka rep vid förtöjningar ersätts alltmer av sugproppar. Tekniken ska effektivisera hamntrafiken.

Publicerad

Den nya, automatiserade förtöjningstekniken leder till kortare lastningstider och lägre personalkostnader. Det hävdar Cavotec, företaget som står bakom den nya tekniken Moormaster där förtöjningsmaskiner placeras på kajer. Maskinerna innehåller hydrauliska armar med stålplattor, försedda med en tätningsring av gummi. Hydraularmarna, som drivs med elektriska pumpar, kan sträckas ut och möta ankommande fartyg upp till tre meter från kajen.

– Det är samma teknik som ofta används vid flyttning av stora fönster. En vakuumpump pumpar ut all luft mellan plattan och fartyget och plattorna blir som enorma sugproppar. Varje platta kan dra en kraft på 20 ton, säger Stefan Widegren, Cavotecs styrelseordförande.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här