Snart rullar tungviktaren under Kiruna

2011-02-15 23:00  

Den väger 16 ton och lastar nästan 45. Någon gång i slutet av nästa år börjar Kiruna Wagons nya underjordsvagn att rulla drygt en kilometer under marken.

<p>Kiruna Wagon ska tillverka 121 stycken malmvagnar för den nya huvudnivån på 1 365 meter i LKABs gruva i Kiruna. Vagnarna ska transportera 30 miljoner ton råmalm om året från störtschakten till krossar och uppfordring.</p> <p>För att svetsa de nästan tio meter långa och tre och en halv meter breda korgarna som malmen transporteras i, använder sig Kiruna Wagon av en av Europas största svetsrobotar från österrikiska IGM. Roboten susar runt på räls i taket och sänker sig snabbt ner till de platser där fogarna ska läggas. Samtidigt höjer och vrider dockan korgarna så att maskinen kommer åt att lägga fogarna. En duktig svetsare har en svetshastighet på 35-40 centimeter i minuten. Roboten klarar 105.</p> <p>Men det är inte bara tid som roboten spar. Vagnarna utsätts för stora påfrestningar, när de fraktar sin last på hundra ton malm.</p> <p>- Varenda fog i korgarna måste vara perfekt för att det inte ska uppstå sprickor. Med roboten har vi större möjlighet att kontrollera kvaliteten, säger Fredrik Kangas, platschef på Kiruna Wagon.</p>

12 miljarder till ny huvudnivå

LKAB:s styrelse tog beslutet om en ny huvudnivå i Kiruna hösten 2008. Gruvbolaget investerar drygt tolv miljarder i projektet. LKAB har tidigare anlagt huvudnivåer på 275, 320, 420, 540, 775 samt 1045 meters djup. Nivåerna mäts från gruvan nollpunkt, toppen av berget Kiirunavaara.

Jonas Hållén

Mer om: LKAB Gruvor

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt