Snåla Wankelmotorn ska ge USA:s drönare längre flygtid

2018-06-25 10:41  

De vände ut och in på originalkonceptet och lyckades skapa en riktigt snål Wankelmotor. Nu ska den göra USA:s militära drönare tysta – och ge radikalt ökad tid i luften.

Den tyske uppfinnaren presenterade sin genialiska rotationskolvmotor 1953. Felix Wankel hade ersatt traditionella kolvar och cylindrar med en trekantig svagt konvex rotor som snurrar i ett ovalt rotorhus.

Konstruktionen har många styrkor, men med en hög bränsle- och oljekonsumtion fick konceptet aldrig ett brett genomslag. Mazda är den enda stora biltillverkaren som tappert har försökt vidareutveckla Wankelmotorn. Det är dock LiquidPiston Inc. i Bloomfield, Connecticut som har lyckats ta det stora klivet och skapat en riktigt bränslesnål version.

Prototypen av deras dieseldrivna rotationskolvmotor X4 utvecklar 30 kilowatt – 40 hästkrafter. Den har fått mycket uppmärksamhet från USA:s Defense Advanced Research Projects Agency – och DARPA har lagt ytterligare 22 miljoner kronor till de tidigare 30 som företaget har fått för en vidareutveckling. Det rapporterar Military Times.

Drönare med nio timmar i luften

Nu vill det amerikanska försvaret att motorn ska ge deras drönare en ökad räckvidd. Faktum är att RQ-7 Shadow, en drönare med sex meters vingspann, redan har en Wankelmotor. Den ger en flygtid på upp till nio timmar – en siffra som kan blir väsentligt bättre.

Hur har då LiquidPiston Inc. lyckats få den notoriskt bränsletörstiga konstruktionen att bli snål? Företaget beskriver sin lösning som att de har vänt Wankelmotorn ut och in. Istället för en trekantig rotor som snurrar i ett ovalt rotorhus har de konstruerat en oval rotor som rör sig i ett trekantigt rotorhus.

Läs mer: Autonom drönare ska användas i LKAB:s underjordsgruva

Resultatet är en motor som ger mer än 50 procent längre flygtid än en konventionell bensinmotor. Den kan samtidigt göras tio gånger så liten som en kolvmotor – vilket innebär en storlek som motsvarar en Iphone.

Andra styrkor är att motorn ger en tystare gång, och en liten värmeförlust innebär också en mindre värmeprofil för drönaren. Men snål-wankelns fördelar är givetvis inte bara intressanta för rustningsindustrin. Enligt LiquidPiston Inc. skulle en bil med deras motor kombinerat med ett litet batteri ge ett mindre koldioxidutsläpp än dagens plug-in hybrider.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt