Saab lägger pussel i 3d

2008-02-06 08:00  

Saab Aerostructures i Linköping ska leverera sju olika dörrar till Boeings nya energisnåla långflygare 787 Dreamliner. Dörrarna är bitar i ett gigantiskt 3d-pussel, som läggs utan en enda pappersritning.

De stora lastrumsluckorna på Boeing 787 Dreamliner växer fram, steg för steg, hos Saab i Linköping. De hänger i gigantiska gula jiggar som flyttas längs linan, i bestämd takt.

Varje lucka passerar åtta stationer innan den tas in för sluttest. När linan blir färdigtrimmad, ska den klara att tillverka mer än en dörr om dagen.

Montörerna får alla anvisningar i 3d på skärmar vid stationerna. Här finns inte en ritning och heller inga monteringsanvisningar på papper.

Överföring av data från Seattle till Linköping
I själva verket utgör monteringen slutsteget på en oavbruten kedja av överföringar av data, från Boeings högkvarter i Seattle i USA, via den egna konstruktionsavdelningens 3d-modeller och efterföljande produktionsberedning till verkstadsgolvet.

- Vi hade nog inte vågat ta ett så här stort tekniksteg själva. Här använder vi den mest avancerade metodiken i vår bransch i dag, säger Daniel Nilsson, ansvarig för processutvecklingen mot Boeing hos Saab Aerostructures.

Helt nya 3D-verktyg
För Saabs del startade det hela 2003 när Boeing började se sig om efter partner med kompetens och förmåga att utveckla och tillverka avancerade flygplansdelar.

Projektet innebar ett stort steg för Saab, med ett helt nytt sätt att tänka och med helt nya 3d-verktyg. Alla arbetsprocesser måste göras om från grunden. Boeing krävde att all utveckling skulle ske i cad-programmet Catia V5 efter bestämda regler och enligt det man kallar Model Based Definition.

Boeing tog en risk
3d-modellen är basen för allt. All konstruktion sker samtidigt, på många håll i världen, mot en central databas i Seattle. Även beredning och tillverkning görs helt integrerat och enligt Boeings instruktioner.

- Boeing tog en jätterisk, men det var kul för oss, säger Daniel Nilsson.

Och projektet kom i hamn. Ordern som Saab tog hem på sju av planets dörrar, är värd flera miljarder kronor.

Delarna byggs på tre ställen i världen

*Tillverkningen ska ske efter samma och liknande riktlinjer, helt integrerat i 3d. Saab har fått ta emot ett hundratal nya system och tusentals nya processdokument.

*Delar till planet byggs samman på tre ställen i världen. De sju dörrar som Saab tillverkar skickas till Global Aeronautica i Carolina och Spirit Aerosystems i Wichita i USA, där de monteras.

*Flygplansdelarna flygs i gigantiska ombyggda jumbo-plan till Seattle, där Boeings egna montörer fullbordar pusslet. Vid inkörd produktion ska de sätta ihop ett färdigt Dreamliner på tre dagar.

Nya Boeing gör första flygningen i sommar

*Dreamliner visades i somras upp för flygbolag, myndigheter, underleverantörer och världspress.

*Boeing har över 800 beställningar på det nya planet, som efter nästan ett års försening väntas komma upp i luften i sommar. Det ska produceras i tre olika versioner, den första ska ta mellan 210 och 250 passa-gerare.

*Planet är till hälften byggt av fiberkompositer, vilket gör det lättare och därmed mer bränslesnålt. Inget tidigare plan har byggts av så stor del plastkompositer. Saabs dörrar består av en blandning av kolfiber, rostfritt stål och titan. All utveckling är utlagd på partner, i bland annat Japan, Italien, Frankrike och Sverige.

Monica Westman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt