Saab kan lära av Koenigsegg

2009-05-12 23:00  

Saab i Trollhättan har en del att lära av supersportbilstillverkaren Koenigsegg i Ängelholm.

Vi pratar hastighet. Men inte hur man vässar toppfarten på fyrhjuliga kolfiberprojektiler. Lösningen på Saabs problem är inte att sälja bilar med hastighetsmätare som visar 400 knyck.

Koenigsegg har heller inte mycket att lära ut när det gäller att få snurr på produktionen. Saab har redan en av Europas effektivaste monteringsfabriker. Och Trollhättan behöver nog inte särskilt många råd av en tillverkare som spottar ut 20 bilar om året i en gammal flyghangar, Sveriges förmodligen långsammaste löpande band.

Nej, det finns bara ett område att jämföra med: lean engineering. Konstruktörsteamet

i Ängelholm tog fram den nya modellen CCX på 18 månader. Från konstruktion till serieproduktion, inklusive alla tester.

Dubbla den tiden, så snackar vi normala tider för bilindustrin. Det vinnande konceptet är enkelt: litet team, jobba mycket i dator, håll reda på allt i ett plm-system och bygg i moduler. Hoppa över förserier och gå i stället direkt på serietillverkning. Gör rätt från början. Och glöm inte en sak: kör alla krocktester på en och samma bil.

Särskilt om den kostar en miljon. Euro.

Lars Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt