- Robotakuten, vad vill du ha hjälp med?

2009-11-03 23:00  

Här sitter Markus Göransson på Sveriges första robotakut. Med några knapptryck kan han ta reda på hur den mekaniska arbetskraften mår. Och om robotarna plötsligt blir krassliga kan de själva kalla på hjälp.

En Irb 7600 i mellersta Sverige har dålig snurr på fläkten. En kollega i Värmland börjar få fullt i minnet.

I södra Sverige letar en Irb 4400 förgäves efter en plåtdetalj.

På datorskärmen framför oss lyser en gul markering till höger om robotarnas adress.

- Det betyder att de fungerar hyfsat och inte behöver omedelbar hjälp, säger Markus Göransson, servicetekniker på ABB.

Han är en av sex tekniker runt om i Sverige som sköter företagets nya tjänst Remote Service. Robotarna håller kontakt med teknikerna via en liten box med modem.

Lådan är kopplad till maskinernas styrsystem och mäter temperatur, belastningen på processorerna, hur snabbt fläktarna snurrar, spänningsnivåer och nästan 300 andra saker.

All information skickas sedan trådlöst via gsm-nätet till jourhavande tekniker. Vid ett haveri kan systemet larma teknikerna och robotens ägare med hjälp av sms eller mejl.

I hälften av alla fall löser robot-akuten problemet genom en snabb felsökning i systemet. Räcker inte det får en servicetekniker rycka ut. För att slippa plötsliga och dyrbara stopp får kunderna också en regelbunden "hälsorapport".

Robotakuten talar om vilka skavanker och brister som finns i maskinen och ger förslag på hur de bör åtgärdas.

Priset för att få hjälp från robot-akuten varierar, beroende på hur mycket service man vill ha - och hur snabbt.

...och här är kunderna:

1. Vardagsbrukarna - kör flera robotar och har inga egna servicetekniker. Går robotarna sönder vill de ofta och snabbt ha hjälp av tillverkaren.

2. Småföretagen - använder en eller ett par robotar. Saknar egen kompetens, men har inte heller särskilt bråttom att få maskinerna lagade.

3. Stora som kan själva - ofta biltillverkare, med många robotar och egen servicepersonal. Klarar det mesta själva. När de behöver hjälp är det bråttom.

4. De stressade - medelstora och större företag som levererar till exempelvis bilindustrin. Har många robotar, som körs hårt. Så fokuserade på produktionen att de inte har tid att sköta underhållet själva.

Fler med koll på distans

ABB är inte ensamt om att erbjuda den här typen av automatisk fjärr-övervakning. Dessutom har SKF lanserat övervakning på distans för vind-kraftverk.

För kunderna innebär det att de snabbt kan få hjälp om det blir fel på utrustningen. För den som säljer tjänsten innebär det tillgång till en ny lönsam marknad, där produkten kompletteras med service-avtal.

Jonas Hållén

Mer om: Robot ABB

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt