Hållbar industri

Robot hjälper flygresenärer att få ersättning

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix / TT

Krångligt att kräva ersättning när flyget blivit försenat? Jo, så tycker många prövade resenärer. Just därför finns en digital robot för att underlätta för konsumenter att kräva sin rätt.

Den som råkar ut för en flygförsening inom EU, eller med plan som går i EU och drivs av europeiska flygbolag, har rätt att få ersättning, säger Karolin Kühn, juridisk rådgivare på Konsumentverkets Konsument Europa.

– Det är en schablonersättning, det spelar inte någon roll vad biljetten kostat. Det är en slags ersättning för den tid man förlorat, säger hon.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här