Robot hjälper flygresenärer att få ersättning

2018-07-30 10:05  
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix / TT

Krångligt att kräva ersättning när flyget blivit försenat? Jo, så tycker många prövade resenärer. Just därför finns en digital robot för att underlätta för konsumenter att kräva sin rätt.

Den som råkar ut för en flygförsening inom EU, eller med plan som går i EU och drivs av europeiska flygbolag, har rätt att få ersättning, säger Karolin Kühn, juridisk rådgivare på Konsumentverkets Konsument Europa.

– Det är en schablonersättning, det spelar inte någon roll vad biljetten kostat. Det är en slags ersättning för den tid man förlorat, säger hon.

Läs mer: Googles robot för lik människor: ”medvetet bedrägeri”

Det finns förstås undantag – om förseningen beror på sådant som ligger utanför flygbolagets kontroll, som strejker, politisk instabilitet eller väder, så blir det inga pengar.

Svårt att få kontakt

Reglerna har funnits en tid, men många resenärer har upplevt det som mycket krångligt att kontakta flygbolagen för att få pengarna. Det har till och med dykt upp företag som specialiserat sig på att hjälpa resenärer att få ersättning. Fast då går en rejäl andel, ofta 30 procent eller mer, till företaget i stället för till den försenade resenären.

Läs mer: Robotadvokat granskar affärsavtal – ersätter jurister

– I många fall kan konsumenten klara det här själv. I alla fall med hjälp av vår tjänst Flygkalkylatorn. Jag tror inte man ska behöva betala en tredje part för att få ersättning, säger Karolin Kühn.

Roboten gör jobbet

Flygkalkylatorn är en slags robot som Konsumentverkets Konsument Europa tagit fram. Man knappar in sina uppgifter om resan, flygbolag och förseningen. Ut kommer en lista på vad man har rätt att kräva, och ett formulär som man kan fylla i för att klaga hos flygbolaget. Där finns också rätt adress till flygbolaget, något som annars många resenärer tyckt har varit krångligt att få fram.

Läs mer: ”De har knäckt Turing-testet – är vi körda nu?”

– När man står där på flygplatsen så är det inte alltid så lätt att veta vad man har rätt till, och det är inte säkert att man kan ta reda på det via oss heller då om vi inte har öppet. Men vi uppmanar resenärer att vara aktiva och föra fram krav på till exempel ombokning direkt på plats. Vid försening är det bäst att göra det skriftligt då man kommit hem, men då underlättar Flygkalkylatorn, säger Karolin Kühn.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt