Rfid-krets på väggen där, vilken kräm gör mig snygg här?

2009-03-31 23:00  

Moderna män ställs inför utmaningar deras fäder aldrig behövde tackla. Som att finna svaret på frågan "Vilken fuktkräm är bäst för min hudtyp?"

Amerikanska kosmetikföretaget Estée Lauder har insett att det står fullt med handfallna karlar i varuhusen och plockar bland krämburkarna, för blyga för att fråga expediterna om råd.

Men nu kommer tekniken till hjälp.

I fyra varuhus i London testas rfid-bestyckade demonstrationsbås för företagets herrkosmetik. Alla produkter i båset är märkta med passiva rfid-etiketter.

Om en kund lyftesr på en vara spelas en video-snutt upp på en skärm och förklarar hur preparatet ska användas.

Enligt branschtidningen Rfid Journal är den stora fördelen att tekniken är så intuitiv. Det krävs mindre beslutsamhet av kunden för att bara lyfta på en krämburk, än att exempelvis söka samma information via en pekskärm.

Erik Mellgren

Mer om: Automation Rfid

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt