Professorns smarta fabrik är modellen

2014-09-17 13:40  

Tyskland vill inte förlora sin världsledande ställning som verkstadsnation. Därför satsar landet på nästa generations industri. Men hur ska det gå till i praktiken? Ny Teknik söker svaret på ett labb i Kaiserslautern.

Mitt i det ljusa och luftiga labbet står den senaste produktions­linjen. I fem stationer monteras hållare för passerkort. På framsidan etsas ett mönster, unikt för varje hållare.

Det låter inte så märkvärdigt. Men skenet bedrar. Projektet är ett av dem som kommit längst mot att realisera nästa generations smarta och uppkopplade fabrik, det som i Tyskland kallas Industri 4.0. Premiärvisningen skedde på årets stora industrimässa i Hannover.

– Medan andra talar om visioner så visar vi i praktiken vilka problem som vi måste lösa om Industri 4.0 ska bli verklighet, säger professor Detlef Zühlke.

I mer än tio år har han lett arbetet med att bygga smarta produktionslinjer på Tyska institutet för artificiell intelligens, DFKI, i Kaiserslautern i sydvästra Tyskland.

En central del av framtidens uppkopplade fabrik är att den organiserar sig själv. Då krävs att produkterna själva vet hur de ska tillverkas.

Innan de rullar in på bandet förses därför korthållarna med en rfid-tagg. I varje modul längs banan sitter antenner som läser av till exempel vilken färg och vilket mönster just den här hållaren ska ha.

En annan viktig del av Industri 4.0 är att utrustning från olika tillverkare ska kunna prata med varandra och fungera friktionsfritt tillsammans.

– Allt handlar i grunden om standarder och kommunikation, säger Detlef Zühlke.

Ett tiotal företag har varit med i utvecklingen av produktions­linjen för korthållare. De har enats om vilka standarder som ska användas. Modulerna har samma yttermått och när de kopplas ihop identifierar de först varandra. Sedan slår de upp små luckor på sidorna så att korthållarna kan rulla på band från den ena till den andra. På baksidan har de lika­dana kontakter för el, tryckluft och uppkoppling.

Detlef Zühlke jämför modulerna med legobitar där varje bit sköter en viss uppgift. När en ny produkt ska tillverkas är det bara att sätta ihop de moduler som behövs. Modulerna kan flyttas runt och utökas om det behövs nya funktioner.

– Det är bara att plugga in och köra i gång. De talar automatiskt om vad de kan och vad de gör, säger Detlef Zühlke.

Målet är en mer flexibel produktion med korta omställnings- och ledtider och få fel. Samtidigt förändras arbetet i fabriken. Det behövs inte längre någon tids­ödande programmering. Ingen­jörens uppgift blir att planera och att organisera systemet.

Den smarta fabriken drivs som ett samarbetsprojekt med industrin. Från att från början mest ha engagerat maskin- och it-företag ser Detlef Zühlke nu att fler och fler tillverkande företag vill vara med.

– Även om Industri 4.0 kan se ut som en hajp så pågår mycket aktiviteter på golvet, säger Detlef Zühlke.

Han berättar att systemet nu ska testas för första gången i bilindustrin. En av de stora tyska bil­tillverkarna ska testa ett antal moduler för att montera en kundspecifik inredningsdetalj.

Intresset är också stort från länder utanför Tyskland. Detlef Zühlke berättar till exempel om många besökare från Sydkorea.

Jämfört med Sydkorea har Tyskland och övriga Europa, med sin mix av stora och små företag, en nackdel, menar han.

– Där finns nästan bara stora jättar som Samsung och då är det enkelt att sätta upp en intern standard. Utan standarder fungerar det inte, och det som egentligen skulle behövas är en världs­standard.

Smart Factory

  • Projektet Smart Factory startade 2005 som en demonstrationsplattform för forskare och företag i nära samarbete med Tyska institutet för artificiell intelligens i Kaiserslautern. Där har Smart Factory sitt produktionslabb.
  • Smart Factory drivs som en fristående organisation med drygt 30 medlemmar från både industri och akademi.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt