Hållbar industri

Premiärnerver i motorfabriken

Joel Magnusson, operatör på VEA flexline, inre montering. Här sätter robotar ihop alla delar som kommer i kontakt med olja. Joel Magnusson håller på med finjusteringar inför produktionsstarten. Genomloppstiden för en motor här är 90 minuter. 18 operatörer jobbar per skift i inre monteringen. Foto: Lars Andersson
Fredrik Karlsson är ansvarig för industrialiseringen av VEA och den stora ombyggnaden av Skövdefabriken. Här jobbar 1 600 personer, 100 av dem är ingenjörer. På hyllan bakom Fredrik Karlsson står några av fabrikens 750 adapterplattor som följer motorn genom inre och yttre montering. Foto: Lars Andersson
Delar till VEA-motorn. Cylinderhuvuden som sorterats bort. Foto: Lars Andersson
Motorfabriken i Skövde har hållit fast vid sina förarlösa truckar, där montörerna bestämmer hur fort en motor går genom produktionen. I genomsnitt tar det 60 minuter. Motorerna har med sig en elektronisk adresslapp, så att truckarna kör dem till rätt monteringslina. På bilden en femcylindrig bensinmotor på väg till slutmontering. Foto: Lars Andersson
Frågan är hur mycket och vad som ska skickas med motorn på monteringsvagnen. Jan Carlsson, projektledare montering, Jarl Bengtsson, ledningssupport, Anna Häggmark, beredare på logistik, Jorma Kantunen, beredare logistik, och Jan Wickström, projektledare, diskuterar logistikupplägget i slutmonteringen. Foto: Lars Andersson
Anders Ljung är operatör och Dick Lang chef för motorlabbet. Beredda att prova att VEA verkligen håller de prestanda som utlovats. Foto: Lars Andersson

Motorfabriken i Skövde vibrerar som inför en premiär. Volvo har investerat två miljarder i maskiner och ombyggnader. Truckar står på snörräta rader, montörerna på den nya linan väntar ivrigt.Det är inte första gången man för in en ny motor i produktionen, men den här gången är speciell.

Publicerad

Det handlar om Volvos framtids­motor VEA, Volvo Engine Architecture. En tvåliters fyrcylindrig motor som ska sitta i alla Volvobilar fram­över, i bensin- och dieselutförande. Med olika tillbehör och programvara ska de fyra cylindrarna kännas lika kraftfulla som fem, sex, ja till och med åtta cylindrar. Förbrukningen ska ner, prestanda ska upp. Att VEA lyckas är en överlevnadsfråga.

– Det här är den första Volvo­motorn på länge som är konstruerad tillsammans med produktionen. ­Under Ford var det vattentäta skott mellan konstruktion och fabrikerna, säger Fredrik Karlsson, till vardags logistikchef i Skövde och nu ansvarig för produktionsanpassningen av VEA.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här