Pansarbilen – ett finskt hantverksbygge

2013-04-10 06:45  

BILDSPEL. Finska Patria ska på tio år leverera 1 400 AMV från tre fabriker. Den hantverksmässiga produktionen trimmas nu för att dubbla takten. Vi har besökt fabriken och provkört pansarvagnarna som beställts av svenska armén.

Det är något visst med att sladda runt med 27 ton pansarvagn i knädjup finsk gyttja. Automat­låda, åttahjulsdrivning och ordentligt vrid från en Scania­ diesel ger en lätt känsla av oöver­vinnlighet. Det går att få ekipaget i sladd, men det går lika lätt att häva den. Meterdjupa diken, vattensamlingar som lätt skulle dränka en häst, stock och sten, allt sväljer denna AMV utan att hicka.

Vi befinner oss på ett av den finska arméns övningsområden utanför Hämeenlinna, tio mil norr om Helsingfors, och tittar närmare på det svenska försvarets senaste fordon: det medeltunga stridsfordonet AMV.

De här fordonen i klassen under stridsvagnar är lite av arméernas alltiallo världen runt. Det finns en handfull varianter som liknar varandra: sex eller åtta hjul, lite kilformad kropp, vikt runt 24 ton. Ganska stora på nära håll.

Sverige hade på 1990-talet planer på att utveckla en egen, tillsammans med Storbritannien och Finland. Finland hoppade tidigt av det avancerade projektet och utvecklade ett mer konventionellt fordon.

Det visade sig vara ett lyckat drag: Patria har tillverkat AMV sedan början av 2000-talet och hittills sålt nära 1?400 fordon till åtta länder. Senast i raden är ordern på 113 fordon till svenska armén, värd 2,7 miljarder.

– Väghållningen hos AMV är en av de saker som det svenska försvaret fastnade för i upphandlingen, berättar Ulf Öberg, projektledare på Försvarets materielverk.

Individuell upphängning av alla åtta hjulen och perfekt balanserad hydropneumatisk fjädring är det som ger känslan av lättkördhet även i knepig terräng. Meningen är att vem som helst ska kunna köra fordonet om den ordinarie föraren blir skadad.

– Den ska vara lättare att köra än en personbil, säger Patrias vd Seppo Seppälä.

– Hjulupphängning och fjädring är också det som har varit den största ingenjörsuppgiften, säger produktionschefen Kari Ranta. Det tog ungefär ett år att utveckla.

– Vi använde bara cad-program och simuleringar i designen, det gäller förresten hela fordonet. Utifrån det byggde vi en prototyp som blev precis så bra som vi förväntade oss.

Om FoU vid Patria Land Systems är toppmodernt och sysselsätter mer än 200 ingenjörer är produktionen i Hämeen­linna rent hantverksmässig. Det står sju svenska fordon i en monteringshall på en produktionslina med fem stationer. Patria självt svarar bara för sammansättning. Plåtbockning, svetsning och målning sker hos avknoppade underleverantörer som finns på fabriksområdet.

– Tidigare gjorde vi även det själva, men ojämn orderbeläggning gjorde att vi övergick till leverantörer, säger Kari Ranta.

Flödesmässigt påminner det hela mer om Koenigsegg än om Volvo, om man vill dra en svensk parallell. Takttiden är två-tre veckor. Station 1 monterar utsidan, lite insida på hytten och ramen. Station 2 monterar mer insida, på station 3 sätts hjulen, ramen och kroppen ihop. Station 4 och 5 resten av kroppen. Trots att de svenska AMV tillverkas i flera olika varianter – stabsvagn, mobil sambandscentral, ambulans eller trupptransport med en grovkalibrig kulspruta på taket – är 60 procent av de 10?000 komponenterna gemensamma.

Från början tar det tre månader för de första svenska fordonen att ta sig genom fabriken. Efter hand ska det dock gå dubbelt så fort. Fabriken har en kapacitet på cirka 100 fordon per år och skift.

Enligt nuvarande order ska Patria under en tioårsperiod leverera runt 1?400 AMV från tre fabriker (förutom Finland även Polen och Kroatien). Det är ungefär samma antal som de sovjetiska fabrikerna spottade ur sig på en månad 1943. Fast då var det stridsvagnar av modell T34.

En första handfull av de svenska AMV levererades under februari efter att ha åkt fram och tillbaka över Öster­sjön för köldtester och tester av elektromagnetiska störningar. Stora komponenter (till sammanlagt 40 procent av vagnens värde) kommer ursprungligen från Sverige: dieselmotorer från Scania, plåt från SSAB, skydd från Åkers Krutbruk, fjädring från Strömsholmen och elektronik från Saab. Även de andra komponenterna kommer nästan helt och hållet från olika underleverantörer. Patria självt har bara kvar en liten tillverkning av nyckelkomponenter.

Det svenska försvaret är utlovat att få resten av de 113 AMV under 2013 och 2014. Det första svenska förbandet som får AMV blir P7 i Revinge, som byter ut sina gamla Leopardstridsvagnar mot det finska fordonet.

FMV:s projektledare Ulf Öberg är nöjd med vad han ser, trots att hans kollega på Patria, Jari Salkunen, tidigare har talat om kort tid, komplexa krav och mycket ingenjörsarbete som de största utmaningarna.

Tiden blev lite knapp, bland annat eftersom den svenska upphandlingen inte gick så smidigt som man tänkt. Till slut utsågs Patrias AMV, i strid med den tekniskt avancerade svenska SEP, utvecklad av BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik. Ett bärande argument var att AMV var beprövad efter flera års serietillverkning. SEP fanns bara som prototyp.

Men upphandlingen överklagades i omgångar, vilket sköt på starten ytter­ligare.

I augusti 2010 stod Patria som segrare för andra gången. BAE Systems Hägglunds gav upp och lade ner SEP-projektet. Men en annan konkurrent överklagade: schweiziska Mowag med vagnen Piranha. Den här gången gav domstolen FMV rätt, men det tog ytterligare tid.

Patgb 360

Typ: 8x8.

Pris: 20 miljoner kronor styck.

Vikt: 27 ton.

Räckvidd: 850 km.

 Max hastighet: Över 100 km/h.

Vändradie: 19 meter.

Lastförmåga: 8 ton.

 Utrymme: 3 i besättningen samt 8 soldater.

 Motor: Scania på 480 hk, vridmoment 2080 Nm.

 Växellåda: Automatväxel 7 + 1.

 Beväpning: 12,7 mm kulspruta.

 Kaross: Pansarplåt från SSAB.

 Förstärkning: Skydd från Åkers Krutbruk. Minskydd klarar minst 10 kg TNT.

Längd: 8,2 m.

Höjd: 2,3 m.

Bredd: 2,8 m.

 Stigningsförmåga: 60%.

Lutning max: 30%.

 Hindertagnings förmåga: 0,7 m.

Dikesövergång: 2,1 m.

 Däck: 14.00 R 20 punkteringssäkra.

 Bromsar: Hydrauliska skivbromsar ABS.

 Fjädring typ: Oberoende hjulstationer.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt