Hållbar industri

Olika vägval i Mittens rike

Vägval
Joachim Rosenberg, Volvo.
Mats Harborn, Scania.

Volvo och Scania har helt olika strategi för att lyckas i Kina, världens största lastbilsmarknad. Vem har rätt? Här är deras argument.

Publicerad

Joachim Rosenberg, Volvo

* Hur ser marknaden ut i dag?
- Den är exploderande både när det gäller volymen och tillväxten. Konkurrensen är hård. Samtidigt är det väldiga kontraster. Man kan se blå dieselmonster som spyr ut svart rök på gatan utan att uppfylla några emissionsregler alls. Och så lastbilar från oss och våra europeiska konkurrenter som tillämpar förhållandevis modern teknik.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här