Olika vägval i Mittens rike

Volvo och Scania har helt olika strategi för att lyckas i Kina, världens största lastbilsmarknad. Vem har rätt? Här är deras argument.

Joachim Rosenberg, Volvo

* Hur ser marknaden ut i dag?
- Den är exploderande både när det gäller volymen och tillväxten. Konkurrensen är hård. Samtidigt är det väldiga kontraster. Man kan se blå dieselmonster som spyr ut svart rök på gatan utan att uppfylla några emissionsregler alls. Och så lastbilar från oss och våra europeiska konkurrenter som tillämpar förhållandevis modern teknik.

* Vad är er huvudstrategi i Kina?
- Vi arbetar på att ta fram en lastbil som är mer anpassad för våra asiatiska kunder. Jag ser det som en väldigt viktig del av vår tillväxt i Asien. Vi tar det som är nödvändigt från väst, men gör det på ett asiatiskt sätt med asiatiska leverantörer för att nå ett pris på kanske 400 000 till 450 000 kronor. Fast vi kommer inte att använda Volvos varumärke. Lastbilen ska inte ha alla funktioner och den allra senaste tekniken, men den ska vara tillräckligt bra.

- Då kan vi rikta oss till 10-20 procent av marknaden, och det är klart vi vill bli den ledande spelaren i det segmentet. I dag kan vi bara rikta oss till ungefär 1 procent av marknaden.

* Ska ni utveckla delar av den nya lågprisbilen i Kina?
- Det kan jag inte kommentera. Man kan fråga sig vem som är bäst lämpad att förstå asiatiska kunders behov: en ingenjör som är uppvuxen här i Asien eller någon som är uppvuxen i Europa. Jag vet vad jag tycker.

* Var ska lågprisbilen produceras?
- Det kan inte vara kostnadseffektivt att skeppa från högkostnadsområden som Europa över havet till Asien. Jag ser inte poängen med det. Tekniken finns här, viljan finns här, kunskapen finns här och leverantörsbasen finns här.

* Vad har ni för produktionskapacitet i Kina i dag?
- Vi har två fabriker. En i Jinan, som är ett joint venture med CNHTC, China National Heavy Truck Corporation, och en i Hangzhou som är ett joint venture mellan Volvoägda Nissan Diesel och kinesiska Dongfeng. Fabriken i Jinan har i dagsläget ingen produktion, i Hangzhou ligger kapaciteten just nu på runt 5 000 lastbilar, men kan enkelt höjas till 15 000-20 000 genom att öka antalet skift.

Mats Harborn, Scania

* Hur ser marknaden ut i dag?
- Kina är utan jämförelse världens största lastbilsmarknad, men den är väldigt omogen och gods flyttas väldigt ineffektivt här. Konkurrensen är mördande. Alla är här: fem-sex kinesiska tillverkare, alla européer, de fyra japanerna plus lite amerikaner.
- Och de kinesiska tillverkarna har nu lite mer sofistikerade fordon. Nej förresten, sofistikerade är fel ord. Men de ser lite bättre ut, har lite bättre hyttdesign, lite bättre körkomfort och lite större och starkare motorer.

* Vad är er huvudstrategi i Kina?
- Vår strategi är att vara redo när efterfrågan tar fart. Men det dröjer kanske tre, fem eller tio år. Det är stor diskrepans mellan verkligheten och de stora talens magi, som alla drömmer om här i Kina. De utländska tillverkarnas marknadsandel är försvinnande liten, bara 2 procent, cirka 8 000-9 000 fordon. Så länge volymen är så liten är den knappt intressant för oss.
- Men vår övertygelse är att efterfrågan på sofistikerade transporter ökar i takt med att Kinas ekonomi utvecklas och det ställs krav på effektivare transporter.

* Så ni överväger alltså inte att utveckla en billigare lastbil för Kina?
- Nej, för vad tvingas man då ge upp? Förarkomfort? Säkerhet? Driftsekonomi? Livslängd? Scania har bara ett varumärke och kan inte kompromissa med det varumärkets kärnvärde.
- Och med Scanias modultänkande kan vi redan plocka ihop fordon med olika utförande. Vi har nu en helt optimal bil för till exempel långdistanstransporter för den kinesiska marknaden. Det är en treaxlig dragbil, P380 6X2, som kostar runt en miljon.

* Ska ni ha egen produktion i Kina?
- Nej, det unika med Scania kräver att vi själva har full kontroll över verksamheten. Och man får inte ha helägda bolag i Kina. Vi tillverkar allt för den kinesiska marknaden i våra fabriker i Sverige och i Brasilien.

* Ser ni inga fördelar med samarbeten med kinesiska företag?
- Scania går aldrig in i joint venture. Ska man in i samarbeten så ska det vara två partner som har något unikt att tillföra. Vi ser inte att någon har något att tillföra oss i dag. Så enkelt är det. Speciellt här.

Rekordstor marknad

* Över 490 000 lastbilar såldes i Kina förra året.
* Tillväxten var 58 procent.

Volvos strategi
1. Tillverkar lastbilar i Kina och Asien.
2. Arbetar med lågprislastbil för Asien.
3. Tror på utveckling av lastbilar i Asien.
4. Ser många fördelar med lokal partner.

Scanias strategi
1. Tror inte på tillverkning i Kina
2. Litar på sitt traditionella koncept
3. Ingen utveckling av lastbilar i Kina
4. Ser inga fördelar med lokal partner

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt