Nytt språk hindrar stopp i fabriken

2013-12-04 11:53  
Flexibla transportsystem i fabriken. Foto: ITA

När alla maskiner, truckar och löpande band talar samma språk kan vi undvika produktionsstopp i fabriken. En vision i Industri 4.0.

Ett klassiskt produktionsproblem i fabriken är att en maskin går sönder, och genast uppstår kö i produktionen.

Ett sätt att komma undan problemet är att låta samtliga maskiner i produktionskedjan tala med varandra så att transportvägarna kan ändras.

Vid institutet för integrerad produktion i Hannover (IPH) arbetar man för att hitta en lösning på sådana köproblem, en del av visionen i Industri 4.0.

När exempelvis en gaffeltruck placerar en produkt på ett transportband ska trucken berätta för transportbandet vad det är för produkt, och till vilken maskin den ska transporteras. När bandet har utfört sitt transportuppdrag vidarebefordrar bandet informationen till bearbetningsmaskinen.

Ingenjörerna vid IPH arbetar med att ta fram detta enhetliga maskinspråk, en sorts fabrikens esperanto.

Andra grupper som är inne på liknande lösningar är Gigatronik Technologies i Ulm som utvecklar nätverksmoduler som kan placeras i maskiner och logistikenheter i fabriken och som pratar enhetsspråket Production ML. En annan lösning som utvecklas av motortillverkaren Lenze är ett tranportsystem som låter produkterna hitta sina egna vägar. Det består av en mängd framflyttningselement som gör det möjligt att förflytta en mängd produkter i olika riktningar samtidigt. Algoritmen för ett sådant transportsystem utvecklas av institutet för transport- och automationsteknik ITA vid Leibnizuniversitetet i Hannover.

Dessa är några av de projekt som ingår i det nystartade forskningsprojektet Netkops, som är ett delprojekt i utvecklingen mot Industri 4.0. Netkops löper från november och tre år framåt.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt