Nytt kylsystem minskar motorvikten

2012-11-28 11:56  

Ett nytt system för att kyla elmotorer reducerar vikten för hela motorn med 25 procent.

Den nya idén till kylningen har utvecklats av professor Pierre Köhring i Leipzig. Principen är att leda kylvätskan inne i motorn i stället för att ha utanpåliggande kylning.

Genom att montera kylsegment mellan statorplåtarna och leda vätskan i dessa leds den alstrade värmen bort optimalt. Dessutom minskas vikten med 25 procent jämfört med utanpå liggande vätskekylning.

Kylsystemet är konstruerat med hjälp av två yttre aluminiumskivor som monteras vattentätt med två inre skivor så att en kanal bildas, genom vilken kylvätskan kan ledas.

- Vi blev varnade för att såväl aluminiumskivorna som kylmedlet skulle kunna leda till virvelströmsförluster eller leda till otätheter i motorn, säger Pierre Köhring i ett pressmeddelande från HTWK i Leipzig. Men farhågorna besannades inte.

Motorn demonstreras just nu på automationsmässan SPS IPC Drives i Nürnberg. Tanken är att tillsammans med projektpartnern Katt Hessen GmbH anpassa prototypen till serieproduktion.

Håkan Abrahamson

Mer om: Kylteknik Elmotor

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt