Norge gasar med svensk ABB-teknik

2011-11-08 12:17  

Världens största gasplattform, norska Troll A, ska öka produktionen med nya, eldrivna kompressorer.Merparten av utrustningen kommer från ABB i Ludvika, Västerås och Karlskrona.

Gasen som utvinns vid Troll A har hittills komprimerats av gasturbindrivna kompressorer.

Nu går Statoil i stället över till eldrift, med hjälp av ABBs teknik för överföring av högspänd likström, hvdc light.

– Det är ett roligt projekt, med hög teknikhöjd, säger Per Eckemark, ansvarig för hvdc-enheten hos ABB.

– Mycket av våra framgångar i dag har gröna förtecken, det handlar om förnyelsebar energi som vindkraft och vattenkraft. I det här projektet får man ut mer gas ur fältet och minskar samtidigt utsläppen.

Ordervärdet är 270 miljoner dollar, cirka 1,8 miljarder svenska kronor.

Förutom hvdc-överföringen, står ABB även automationssystem och drivsystemen till de två nya gaskompressorerna. Dessa drivs av varsin ”motorformer”. En högspänningsmotor, som i kombination med hvdc Light, sparar vikt och utrymme på plattformen, genom att en yttre transformator inte behövs.

Motorformern utvecklades under 1990-talet vid ABB i Västerås av gruppen kring forskaren Mats Leijon, numera professor vid Uppsala universitet.

Troll A

Djuphavsplattformen Troll A tar emot gas från 40 brunnar och pumpar den vidare ­ i olika rörledningar. Olje- och naturgasfältet Troll ligger utanför Bergen och rymmer uppskattningsvis 60 procent av de norska gasreser ­ v ­ erna.

Betongplattformen började byggas 1991 i Vats där även plattformarna Statfjord och Gullfaks byggts. Bogserades på plats 1996, en sträcka på cirka 200 kilometer till havs.

Total höjd inklusive ben, 472 meter, varav 369 meter under vatten. Totalvikt 696 000 ton.

Troll A a nses vara den högsta byggnadskonstruktion som någonsin förflyttats.

Det här ingår i ordern

Två kompressordrivsystem, med vardera­ en 50 megawatts och 66 kilovolts högspänningsmotor. Tillverkas ?i Väste­rås.

Två HVDC Light-system för över­föring av högspänd likström. hvdc-omrik­tarna tillverkas av ABB i Ludvika.

Sjökabel för överföring av el från land till offshoreutrustningen, en sträcka på 70 kilometer. Görs i Landskrona.

Ordern är ABB:s sjätte på hvdc light för offshore.

Erik Mellgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt