Mitt i fordonskrisen - miljardorder till Haldex

2009-04-16 10:36  
Ulf Ahlén, Haldex.

Mitt i fordonskrisen har Haldex tagit hem sin största order någonsin, på system för fyrhjulsdrift till Volkswagen. Ordern är värd 4,5 miljarder.

När Volkswagen inom ett par år går över till en ny modulär plattform för sina bilmodeller, blir det Haldex som står för fyrhjulsdriften. Det svenska företaget har fått sin största enskilda order hittills, på fyrhjulskopplingar till plattform en som börjar införas 2012.

Den tyska bilkoncernen blir därmed den första kunden som använder den nya, femte generationen av Haldex system för fyrhjulsdrift. Ordern löper på sju år.

– Volkswagen är ju vår största kund idag och det är naturligtvis oerhört glädjande och viktigt att vi har säkrat vår affär med dem långsiktigt, säger Ulf Ahlén, chef för Haldex Traction Systems.

– Dessutom är det så att Volkswagen kommer att ha samma nya bakaxel för alla bilar med tvärställda motorer. Det betyder att man kan sätta in fyrhjulsdrift i fler modeller som ger oss en möjlighet till volymtillväxt.

– Ytterligare en sak är att vi tagit hem ordern i konkurens har vi ju stärkt våra möjligheter att konkurrera hos andra tillverkare.

Volkswagen kommer att införa den nya moduluppbyggda plattformen successivt och inom hela koncernen, alltså även för Audi, Seat och Skoda.

Sedan i höstas har Haldex Traction Systems dragit ner produktionen med ett skift. Men på sikt betyder Volkswagenordern starkt ökade volymer:

– Jag räknar med att vi börjar med ytterligare en tredje monteringslina, vi har ju idag två för vår generation fyra, säger Ulf Ahlén.

– I Volkswagenfallet kommer de ju att lägga till modeller efter hand så vi räknar med att nå maximum 2015 eller 2016.

Haldex fyrhjulsdrift används idag i en lång rad bilar från bland andra GM, Volvo, Bugatti och Volkswagenkoncernen.

Erik Mellgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt