Lyxbåten packas full med 3d-cad

2010-09-14 23:00  
Baltic Yachts lyxbåt Baltic 141 Canica är 42,9 meter lång och designad av Judel/Vrolijk och John Munford. Motorn är en V12:a som körs på diesel. Båten blev klar för leverans 2003. Foto: Baltic Yacht

Hur får man plats med vatten och avlopp i en lyxjakt? Konsultfirman Polypoint i Jakobstad satsade på 3d-cad för att lösa problemen. Men det behövdes ett och ett halvt år för att välja rätt programvara.

<p>- Även om båtarna blir större, så blir det bara trängre och trängre för allt som ska in, säger Tommy Björklund hos Polypoint. </p> <p>Företaget konstruerar bland annat vvs- och andra installationer för de stora lyxsegelbåtar som byggs av Baltic Yachts. </p> <p>Efter att ha fått en kort titt ner i en båt i tjugometersklassen förstår jag vad han menar. Ledningsrör och elektriska kablar trängs med varandra och kivas om plats under durken och bakom inredningen. För Polypoint gäller det att hitta utrymmen att smyga in luftkonditionering, hålltankar, vattenrening och liknande. </p> <p>Sedan slutet av förra året har konstruktörerna ett nytt cadverktyg, ett 3d-cadprogram, speciellt för yachtdesign. Om konstruktören till exempel flyttar på ett skott för att få mer utrymme för en tank uppdaterar programmet även dimensionering, genomföringar och liknande efter de nya förutsättningarna. </p> <p>- Upp till 40 - 50 fot kunde det räcka med 2d-vyer, säger Tommy Björklund. </p> <p>- Vi gick först över till 3d för vissa valda delar, där vi hade väldig nytta av dem, för att se var man kunde få in grejorna. </p> <p>I takt med att uppdragen började handla om allt större båtar blev datamängderna allt ohanterligare. </p> <p>Hos Polypoint bestämde man sig för att undersöka vad det skulle innebära gå över till ett av de stora modullbaserade 3d-cadsystemen.</p> <p>Uppdraget gick till Tommy Björklund och hans kollega Mikael Strengell. </p> <p>- Vi sökte båtbranschspecifika cadsystem och vi bestämde att vi måste utbilda oss, testa systemen, utbilda oss ytterligare använda dem på verkliga problem för att se vad som passade oss bäst, berättar Tommy Björklund.</p> <p>- Mikael och jag gjorde allt det här på kvällar och helger. Det blev många lördagskvällar med cad och en öl hemma hos mig. </p> <p>Det slutliga valet stod mellan Pro Engineer och Catia. Hos Polypoint satsade man först nio månader på att testa den ena programvaran, sedan nio månader till för att göra samma sak med den andra. </p> <p>Till sist, efter ett och ett halvt år, bestämde sig Polypoint för att välja Catia. Men matchen var jämn in i det sista.</p> <p>- Vi bordlade beslutet flera gånger och sade "alla är nog bra", minns Mikael Strengell.</p> <p>- Vi såg att programmen är väldigt kompetenta. Det vi fäste allra mest vikt vid är att Catia presenterade en metodik för hur man jobbar i stora yachtprojekt och hade en särskild avdelning för yachtprojekt.</p>

Polypoint

Bildat: 1998
Antal anställda: 15, varav cirka 7 inom marinsidan
Utöver vvs- och liknande installationer planerar och ritar företaget även 3d-modeller för fräsning och "pluggar", fullskalemodeller för att bygga formar till båtarnas skrov och däck.

Erik Mellgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt