Laser styr upp i ölhallen

2011-12-22 10:35  
Truckarna behöver inte se för att jobba – därför har man dragit ner på ljuset på lagret.

Sveriges största bryggeri satsade på automatiska truckar i stället för manuella. Det har gett färre stopp i produktionen och drivit på leantänkandet.

Och gott öl kom och gott öl for, för gott öls skull åker 22 stycken laserstyrda truckar, så kallade lgv:er, omkring i Carlsbergs lager vid bryggeriet i Falkenberg.

De rör sig i snabb promenadtakt mellan tappningslinjer, lagerplatser och transferbanan där de hämtar upp tomma flaskor, burkar och fat. Det är inte bara öl som truckarna hanterar. Före jul ska 14 000 pallar julmust ut till butikerna, liksom mängder med annan läsk och bordsvatten.

De har varit i gång sedan 2008, då de ersatte tidigare manuella truckar. Dessutom går ytterligare två, något mindre lgv:er i skytteltrafik med tomgods till tappningslinjerna. (Fortfarande finns dock även manuell truckhantering i Falkenberg, bland annat i plocklagret.) Efter tre års drift märks hur satsningen på lgv:erna drivit på leantänkandet.

– Ett manuellt system har lättare att hantera toppar och dalar i produktionen, lgv:erna ställer högre krav på utjämning, säger Carlsbergs lagerchef Kristoffer Andersson.

– Samtidigt är det lättare att planera, automattruckarna har samma verkningsrad hela tiden, dygnet runt, sju dagar i veckan.

Men att gå från hantverk till standardisering ställer krav på organisationen. En trasig träpall med flisa som hänger ner under pallen kan utlösa ett säkerhetsstopp, eftersom truckarna har sensorer i golvnivå som känner av om något är i vägen.

Som exempel på vinsterna med övergången till automattruckar nämner Kristoffer Andersson att man slipper ras när lastade pallar staplas på varandra och mindre skador på ställage och pallar.

– Det har varit en bra investering för den typ av hantering som vi har.

Elvis jobbar på lagret

Autotruckarna hos Carlsberg har fått egna namn. I gångarna kan man till exempel möta kändisar som Elvis, Hulk Hogan och R2-D2. Där jobbar också Piff, Melonen och Dumle. För att inte tala om trucken som döpts till Pripps Gul.

Så funkar drickalagret i Falkenberg

  • Carlsbergs trucksystem kommer från italiens ka Elettric 80.
  • Totalt finns 24 laserstyrda truckar i Falkenberg. De betjänar åtta tapplinjer med inleverans av tomgods, mellanlagring och utleverans av färdiga drycker.
  • Truckarna kan lyfta pallar som väger över ett ton fem meter högt. De hanterar burkar, fat, glasflaskor och petflaskor, lastade på pallar och wellpappflak.
  • Automatlagret rymmer 17 000 pallar, dess utom finns ett manuellt betjänat lager med 4 000 platser
  • Normal marschfart i lagret är 1,5 meter i sekunden, drygt fem kilometer i timmen. Sensorer ser till att trucken bromsar in och stoppar vid hinder i vägen.
  • Truckarna orienterar efter laserreflektorer. Minst tre, helst fyra reflektorer inom synhåll krävs för positionering.
  • Vilken truck som ska utföra olika köruppdrag styrs av en mjukvara kopplad mot Carlsbergs affärs- och lagersystem. Den fungerar ungefär som en taxiväxel och håller reda var det finns lediga truckar.
  • Laddning och batteribyte av truckarna sker automatiskt.
  • Sedan 2010 är en av Elettric 80:s tekniker stationerad hos Carlsberg och sköter förebyggande underhåll.

Erik Mellgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt