Lång lasts färd genom natt

2011-11-02 10:19  
Natten mot den 27 oktober kördes skrubbern på två lastbilar från Västhamnen i Helsingborg till Filborna, en sträcka på cirka åtta kilometer.

När Öresundskraft skulle frakta sin nya rökgasskrubber från hamnen i Helsingborg till det nya kraftvärmeverket mötte man problem. Lasten var för hög för motorvägen. Och för tung för vägen genom innerstaden.

(Uppdaterad) I Helsingborg bygger Öresundskraft ett sopeldat kraftvärmeverk, Filbornaverket, som ska tas i drift i januari 2013. För att klara miljökraven ska rökgaserna renas både med torrfilter och i en våtskrubber. Den totala investeringskostnaden för det nya verket är beräknad till 1,85 miljarder kronor.

Skrubbern, som levererats av Götaverken miljö, är byggd i Jakobstad i Finland. Därifrån fraktades den med båt till Västhamnen i Helsingborg. Planen var att sedan köra den till kraftverksbygget längs motorvägarna runt staden. Men med en diameter på sex meter var lasten så hög, att man i så fall skulle tvingas ta ner högspänningsledningar.

Alternativet var att frakta den genom innerstaden, där det räckte med att plocka bort en del lampor och stolpar efter gatorna. Men samtidigt var lasten för tung för att köras på den långa viadukten över järnvägen.

Lösningen blev att skära itu skrubbern, som är gjord av glasfiberarmerad plast och dela upp frakten på två bilar. Natten mot den 27 oktober gick frakten från hamnområdet till byggplatsen, en sträcka på drygt åtta kilometer. Två ekipage i extrem tungviktsklass smög sig fram längs innerstadsgatorna och efter två timmar var transporten framme vid Filbornaverket.

Där har skrubberdelarna på nytt sammanfogats och tidigt på morgonen den 1 november kunde skrubbern lyftas på plats.

Rökgaskrubbern

Längd: 30 meter

Diameter: 6 meter.

Vikt 45 ton.

Kördes på två bilar, totalvikt med last 48 respektive 63 ton.

Transportör: Danska Give Svaergods.

Planering: Europa Trafikservice.

Erik Mellgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt