"Krisen har vässat Saabs produktion"

2009-11-03 23:00  
Engagemanget bland folket i produktionen har bidragit till att Saab i Trollhättan vann Svenska Lean-priset, enligt organisationen Lean Forum som delar ut priset. Foto: Saab Automobile

Saab i Trollhättan vinner Svenska Lean-priset och är fortfarande en av Europas effektivaste fordonstillverkare.- Krisen i företaget har inte knäckt oss. Snarare har vi vässat produktiviteten, säger Saabs produktionsdirektör Gunnar Brunius.

När Saab Automobile tog emot Svenska Lean-priset på Chalmers nyligen var det inte de gamla meriterna som fällde avgörandet.

- Det var inget att snacka om. Saab i Trollhättan är bäst i landet, säger Gert Frick, ordförande i Lean Forum, den organisation som har instiftat och delar ut priset.

2008 gjorde bilindustribibeln The Harbour Report en omfattande undersökning av fabriker i hela Europa. Trollhättefabriken hamnande bland de absolut främsta totalt sett, och som nummer ett bland fabriker som tillverkar bilar i klassen low premium.

Saab var också bäst när Ny Teknik för drygt ett år sedan jämförde Volvo Torslanda och Saab Trollhättan. Vi rankade fabriken som effektivast i hela Sverige, alla kategorier.

Men det var före krisen, försäljningsraset, uppsägningarna, nedläggningshotet och alla turerna kring ägandeförhållandena.

Den pressen har uppenbarligen inte knäckt dem som jobbar i produktionen i Trollhättan. Tvärtom nämner Lean Forum engagemanget bland folket i produktionen som en av styrkorna.

- Krisen och de pressade förhållandena har svetsat oss samman och ökat vår beslutsamhet, säger produktionsdirektören Gunnar Brunius.

De utvecklingsprojekt som man påbörjade förra året har fortsatt, nyckeltalen, andelen nyproducerade bilar som är felfria, ligger fortfarande på 94-95 procent - trots en avsevärd nedgång i volym, och kostnaderna per producerat fordon har fortsatt att minska.

Antalet mantimmar har däremot ökat, en självklar följd av att man tillverkar färre bilar.

En stor förändring jämfört med förra hösten är att företaget snart inte längre är en del av General Motors.

- Vi lägger nu mycket krut på att hitta andra fabriker att benchmarka mot. Bland flera andra undersöker vi Nissan- och Toyotaenheter, säger Gunnar Brunius.

Hans Dahlquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt