I ett projekt där nästan allt är stort och kostar mycket utmärker sig ändå de jättelika primärkvarnarna som något alldeles extra.
- De blir kraftfullast i världen, säger projektledaren Hans Jönsson.
- En linje i det nya verket kommer att klara lika mycket som alla fem linjerna i det gamla.
Kvarnarna står främst i två parallella produktionslinjer, där malmen först grovmals av primärkvarnarna och sedan finmals av två mindre sekundärkvarnar, innan de små malmbitarna förs vidare till nästa process i anrikningsverket.
De elektriska ringmotorer som driver primärkvarnarna har en effekt på 22,5 MW, lika mycket som sju X2000-lok.
Statorn i elmotorn ligger som en ring runt kvarnen och är så tung att den monteras i fyra delar, som väger över hundra ton vardera.
Totalt investerar Boliden cirka 6 miljarder kronor för att fördubbla produktionen i Aitik.
Förutom anrikningsverket bygger gruvbolaget nya krosstationer, transportband, mellanlager, malmmagasin och en ny pumpanläggning.
Den ökade produktionen i modernare anläggningar gör att Boliden räknar med att nästan kunna halvera produktionskostnaden per ton koppar. Och ju lägre kostnad, desto låghaltigare malm kan Boliden bryta.
Det innebär att malmen i gruvan räcker längre, trots att gruvbolaget bryter mycket mer.
- Vi räknar med att öka livslängden på gruvan från 2016 till 2027, säger Hans Jönsson.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.