Industri 4.0 skapar nya värden

2017-03-15 14:52  

HANNOVER. Fabriker som flyttar hem till sina kunder. Massproduktion av enstycksvaror. I år ska industri­mässan i Hannover också handla om hur tekniken gjort det möjligt.

Det är sex år sedan den tyska regeringen – via industrimässan i Hannover – proklamerade att det var hög tid för den fjärde industriella revolutionen. Nu tycker mässgeneralen Jochen Köckler att det är dags för automationsindustrin att börja leverera. Därför har årets upplaga undertiteln ”Skapa värde”.

– Vi kommer att ha runt 500 exempel på mässan som visar hur man kan skapa värde genom industri 4.0. Det är viktigt, därför att alla här i Tyskland och över hela Europa undrar vad man har att tjäna på det här.

Ett exempel Köckler gärna lyfter fram är Adidas nya hypermoderna fabrik i Tyskland. Den bockar av många av modeorden: decentraliserad, automatiserad, flexibel. Skorna som tillverkas där – med 3d-skrivare – designas med hjälp av data från höghastighetskameror och sensorer som dokumenterat hur skinn, ben och muskler påverkas av olika material. Presumtiva köpare kan beställa sitt eget unika utseende på skorna.

– Mina barn är tonåringar och de har vuxit upp i en värld som för dem alltid varit digital. För dem är det betydelsefullt att inte ha löparskor som ser ut som de grannen har. Jag bryr mig inte om sånt, men för dem är det avgörande.

Läs mer:

Läs mer: Robotkollegan har fått känsel

Några värden som skapats av tekniken som driver Adidas nya fabrik är:

  • Fabriken ligger i Tyskland och inte i ett låglöneland.
  • Den kan massproducera enstycksvaror. Företaget kommer hem till sina kunder och kan erbjuda dem unika produkter till samma kostnad som något som tillverkats i mycket större serier.
  • Färre transporter.

– Och tittar man ur ett tyskt perspektiv så skapas nya jobb här. Många är bekymrade över att Industri 4.0 innebär att många kommer att förlora sina jobb. Men Adidas nya fabrik finns här och har inneburit 160 nya arbetstillfällen.

Två andra teman för årets mässa är robotar med förmåga att samarbeta med människor – så kal­lade cobotar – och energiewende, den tyska satsningen på förnybar energi. Jochen Köckler knyter återigen an till den moderna Adidas-fabriken. Han menar att man med digitaliseringen kan styra över tillgång och efterfrågan av energi på ett mer effektivt sätt.

– Då kan den fabrik som är helt automatiserad tillverka precis när energin är tillgänglig.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt