Här rullar höga hus på bandet

2011-04-17 23:00  

Byggbranschen går mot allt mer industriella byggmetoder. Familjeföretaget Lindbäcks Bygg leder utvecklingen, men nöjer sig inte med det. Här är det ständiga förbättringar som gäller.

<p>Rörmokaren Fredrik Lund säger att han brukar få det att fungera. Men den här dagen vill det sig inte och han är smått irriterad.</p> <p>- Jag är helt enkelt tvingad att göra avsteg från de nya metoderna. Jag måste göra det på mitt eget sätt, säger han.</p> <p>Oftast fungerar de nya standardiserade arbetssätten med bräderna och träfiberskivorna. Men den här gången har Fredrik Lund fått några ovanligt skeva och vinda reglar, som han tillsammans med pvc-rör ska montera ihop till en golvmodul.</p> <p>- De standardiserade metoderna fungerar säkert bra när man jobbar med metalldelar som håller sig inom snäva toleranser. Men skeva och vinda träreglar är det en annan sak, fräser han.</p> <p>Fredrik Lund jobbar på golvlinan på Lindbäcks Bygg i Piteå. Han är avloppsansvarig i gruppen, som anses vara speciellt bra, en grupp som utsetts till pilot- eller testgrupp när de nya och Japaninspirerade metoderna införs på de åtta linorna i trähusfabriken.</p> <p>- Vi har kommit överens med konsulten tidigare. Det är möjligt att vi gör det igen. Men jag undrar vilken erfarenhet han har av skreva bräder, säger Fredrik Lund.</p> <p>Konsulten han är irriterad på heter Torbjörn Engberg och kommer från det japansk-svenska företaget JMAC, Japan Management Association Consultants, som har sitt skandinaviska huvudkontor i Göteborg.</p> <p>- Visst, det är en stor omställning för dem på Lindbäcks. En utmaning för hantverkarna i fabriken likaväl som för teknikerna, produktutvecklarna, försäljarna och några av de företag som levererar fönster, dörrar och andra insatsvaror, säger Torbjörn Engberg.</p> <p>Om Fredrik Lund hade stått på monteringen på en bilfabrik och fått en komponent som knappt går att jobba med - då hade han dragit i Andon- eller Toyotasnöret och tvärnitat flödet på linan.</p> <p>Men nu finns det inga Toyotasnören eller stoppknappar på Lindbäcks - inte ännu. Den skeva regeln är ändå en "avvikelse", som man skriver in i en av kolumnerna på den vita informationstavla som numera står i närheten av golvlinjen.</p> <p>Det är sådana avvikelser som driver "Kaizen", de ständiga förbättringarna, framåt. Det är sådana fel man är ute efter. </p> <p>Om ingen upptäcker några problem, finns inget i processen som behöver skärpas till. Därför måste Fredrik Lund och de andra hantverkarna hitta minst två avvikelser per arbetsstation varje dag.</p> <p>- Det finns minst lika mycket slöserier bland tjänstemännen som på fabriken och på byggena. De som till exempel gör ritningar, monteringsanvisningar, köper in insatsvaror är många gånger ansvariga för fel på fabriken eller byggarbetsplatserna, säger Torbjörn Engberg.</p> <p>Sedan senhösten kör man också lean production på tre byggarbetsplatser: i Skellefteå, Gällivare och Tyresö utanför Stockholm.</p> <p>Företagets mål är att höja årsomsättningen från dagens 450 till 700 miljoner kronor på tre år. Med det målet räcker det inte att sätta snurr på den ena eller andra processen. Hela företaget behöver andas lean och de viktigaste leverantörerna måste förbättra sig så att de klarar att samarbeta med Lindbäcks.</p>

Lindbäcks bygg

Bildat: 1924, familjeföretag.

Ort: Piteå, säljorganisation i Stockholm.

Omsättning: 450 miljoner kronor.

Anställda: 135.

Verksamhet: Bygger flerbostadshus i trä. Husen byggs som moduler på fabrik. 80 procent monteras i Stockholm och Mälardalen. Vann byggindustrins eget "Leanpris" i fjol, första året det delades ut.

Hans Dahlquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt