Här blir Google världens robotkung

2014-01-14 14:13  

Strax före jul blev Google världens robotkung. Då avgjordes försöksfinalen i Darpa Robotics Challenge. Både det vinnande laget, och den mest använda roboten, hade dessförinnan köpts av Google.

Under två dagar, den 20 till den 21 december 2013, pågick en kamp mellan robotar från 16 lag längs ett slags hinderbana i Florida. Robotarna skulle klara uppgifter som att köra en bil, klättra upp för en stege, kliva över hinder, rensa bråte, ta hål i en vägg, stänga en ventil och koppla på en brandslang.

Tävlingen heter Darpa Robotics Challenge och pågår sedan 2012 i regi av den amerikanska försvarsmyndigheten Darpa. Deltävlingen i december 2013 var den sista innan den stora finalen som avgörs mellan åtta lag i december 2014, med två miljoner dollar som förstapris.

Några av de tävlande lagen har fått finansiering av Darpa på vägen. Sju av de sexton lagen hade dessutom fått varsitt exemplar av den tvåbenta roboten Atlas, utvecklad av företaget Boston Dynamics på uppdrag av Darpa, medan de övriga nio hade utvecklat sina robotar själva.

Ett av dessa – japanska Schaft – vann till slut en klar seger med 27 av maximalt 32 poäng, före IHMC, Florida Institute for Human and Machine Cognition, med sin Atlasrobot.

Men den verkliga vinnaren skulle kunna sägas vara Google. I november 2013 köptes Schaft av Google, och i december, strax innan tävlingen, köpte Google också Boston Dynamics som utvecklar Atlas och även gjort sig känt för sina fyrbenta robotar Packman och Cheetah/Wildcat. Köpesumman är okänd.

Under 2013 köpte Google dessutom ytterligare sex bolag inom robotteknik till en robotsatsning som leds av Andy Rubin, tidigare chef för utvecklingen av operativsystemet Android, och med en uttalad passion för humanoida robotar.

Googles satsning på robotar kan jämföras med företagets projekt med förarlösa bilar. Det projektet har sina rötter i en tidigare Darpatävling, Darpa Grand Challenge, som handlade just om förarlösa bilar och arrangerades tre gånger – 2004, 2005 och 2007.

Ett lag från Stanford University vann tävlingen 2005 och kom tvåa 2007. Laget leddes av robotexperten Sebastian Thrun som sedan höll i utvecklingen av Googles självkörande bilar.

Men medan Google-bilarna i mars 2013 hade hunnit köra 80 000 mil utan en enda olycka har robotarna inte hunnit utvecklas lika mycket.

Vid deltävlingen i december 2013 var uppgifterna hårt mallade och lagen hade haft möjlighet att träna sina robotar på de specifika uppgifterna. Dessutom var det tillåtet att hjälpa robotarna, även om det innebar en minuspoäng.

Exakt hur mycket hjälp robotarna fick är inte helt klart. Enligt robotbloggen blog.a9t9.com som undersökt frågan fick robotarna väsentlig hjälp och var i viss mån helt radiostyrda av människor i några moment.

En person som var närvarande påpekar dock att det var viktigare för bedömningen att roboten klarade uppgiften än att den agerade autonomt. Och eftersom de åtta lag som gick vidare hade möjlighet att få en miljon dollar var i finansiering, var det naturligt att ge roboten hjälp.

Darpa hade dock reducerat hastigheten i kommunikationen med robotarna, och i videoklipp från tävlingen ser man också att robotarna rör sig mycket långsamt.

Darpas målsättning är att robotarna ska vara autonoma för enstaka uppgifter – att man ska kunna be roboten att exempelvis hitta och stänga en ventil. Och vid den slutliga finalen kommer kommunikationshastigheten att reduceras ytterligare för att uppmuntra autonom drift. Tävlingsledningen hoppas då att få se robotar som agerar betydligt snabbare.

Mats Lewan

Mer om: Robot

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt