Här är teknikbolagens hemliga framgångsrecept

2016-09-29 10:47  

Trots stenhård global konkurrens har de haft framgångsrik produktion i Sverige år efter år. En kartläggning visar hur det varit möjligt.

Teknikföretagen och IF Metall har gemensamt och med stöd av Vinnova tagit fram en ny rapport: Flaggskeppsfabriken.

Tio ledande produktionsföretag har deltagit i workshops och bidragit med erfarenheter som diskuterats och jämförts.

– Ofta tittar man på det som inte fungerar men vi vände på det och har tittat noga på det som fungerar väl och sökt roten till det goda, säger Birgitta Södergren på IPF vid Uppsala Universitet, som varit följeforskare och författare till rapporten.

De fann snart många gemensamma drag mellan företagen. Detta har sedan sammanställts som sex olika styrkeområden för flaggskeppsföretagen.

– Det mest typiska och något väldigt svenskt är samverkan; över avdelningar, med facket, mellan yrkesgrupper och med omvärlden, säger Birgitta Södergren.

Samverkan är extra viktig vid produktion som är komplicerad och kräver förändringar. Då är det bra att problem upptäcks på ett tidigt stadium och blir belysta från olika håll.

Hon framhåller också hur de sex svenska styrkeområdena kompletterar och stärker varandra och gör att företagen klarat förändringar. För trots att omvärlden och förutsättningar ändrats har flaggskeppsföretagen klarat att ställa om.

– De flesta av företagen, till exempel Siemens i Finspång och Toyota i Mjölby, har omvandlats och förändrats på djupet.

Vid omställningar behövs alltid kompetensutveckling.

– Företagens styrkor i att utveckla kompetens är viktiga, säger Birgitta Södergren. Är man bra på att lära finns en bra grund för innovationer och tekniksprång.

De tio företagen som deltagit är ABB i Ludvika, Alfa Laval i Lund, AstraZeneca i Södertälje, Bombardier i Västerås, Electrolux i Mariestad, Haldex i Landskrona, Sandvik Coromant i Gimo, Scania i Södertälje, Siemens i Finspång och Toyota i Mjölby.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev om automation!

Sex styrkeområden i svensk produktion

Attityder – tillit, ansvarstagande, delaktighet och positiv syn på förändring. Ger osynliga kostnadsbesparingar och bättre arbetsklimat.

Strukturer – att skapa bra strukturer och få dem att fungera praktiskt. Företagen är bra både på att skapa stabila strukturer – och förändra dem vid behov. Strukturer måste matchas med människors vilja, engagemang, kompetens och samverkansförmåga.

Förändringsförmåga – att få förändring att fungera. Förändringsförmåga ger en extra konkurrensfördel i verksamheter med innovativa och/eller skräddarsydda produkter och komplexa produktionsmetoder.

Kompetensutveckling – systematisk förnyelse av kunskapskapitalet. Kompetensnivån är generellt hög, med goda baskunskaper, specialiserat yrkeskunnande, mångkunnighet, förändringskompetens och processkunskaper. Kompetens är dock en färskvara. Kompetensutveckling är därför ett styrkeområde.

Samverkan – den kanske mest unika potentialen. Sverige är, enligt många, unikt när det gäller förmågan att samla alla i ett rum, antingen det är medarbetare, chefer, kunder, leverantörer, specialister, politiker, forskare, fack och arbetsgivare.

Teknikintegration – flexibilitet och balans mellan människa och maskin. Lång erfarenhet av automatisering och av att införa ny teknik. Hög förmåga att hantera variationer i produkt och volym. Ett avancerat säkerhetstänkande.

Källa: rapporten Flaggskeppsfabriken – styrkor i svensk produktion.

Fredrik Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt