Han styr statens bilinvesteringar

Per Nordberg, vd i Fouriertransform. Foto: Jörgen Appelgren

Det bildades för att satsa pengar i den krisdrabbade fordonsbranschen. Drygt ett år senare har statens riskkapitalbolag Fouriertransform investerat 356 miljoner i tio företag.

<p>- Att bygga framtidens Sverige på de här företagen är förstås lite slagigt. Det finns en risk att de inte växer sig stora. Men vad är alternativet? Skulle det vara bättre att inte satsa? Att inte göra någonting?</p> <p>Den som säger det här är Per Nordberg, vd i Fouriertransform. Han har just gjort årsbokslut för 2010 och han försvarar verksamheten. </p> <p>- Vi behövs för att stärka fordonsindustrin i Sverige. </p> <p>Hittills har investeringarna gått till små företag med en lovande teknik. Flertalet har kämpat länge utan att få ett genombrott, men med hjälp av Fouriertransforms stöd är det meningen att de äntligen ska lyfta.</p> <p>- Vi går inte bara in med pengar, utan också med kompetens inom teknik och marknad. Det kan ofta vara minst lika viktigt, säger Per Nordberg. </p> <p>- Det får ta ett par år till innan de här företagen går med vinst, det är riskkapitalets spelregler. Huvudsaken är att de följer affärsplanen, och det gör alla utom ett.</p> <p>De tio företagen har mellan tre och 55 anställda. Sammanlagt 200. Statistiskt sett lyckas bara två av tio investeringar av det här slaget. Men även om alla lyckas och fördubblar antalet anställda ger det inte något stort lyft för sysselsättningen i Sverige. </p> <p>Fouriertransform, döpt efter en matematisk term, har till nu investerat en tiondel av sitt kapital på 3 miljarder.</p> <p>- Nu vill vi gå in senare, i mognare och större verksamheter. 2011 räknar jag med 3-4 större investeringar.</p> <p>De större investeringarna kan handla om avknoppningar från stora företag med intressant teknik och kompetens. Som exempel tar Per Nordberg upp den senaste investeringen i Vicura, före detta Saabs växellådetillverkning.</p> <p>- Vi ska försöka slå ihop den med liknande avknoppningar i samma nisch. Flera företag resonerar på samma sätt som Saab, man skalar bort och knoppar av det som inte är kärnverksamhet. Där finns en kunskapsmassa, som vi måste ta vara på.</p> <p>En del av de här företagen ligger i korsningen mellan it och fordon. Ett annat nytt investeringsområde är bränslen.</p> <p>- Företag som jobbar med tallolja, syntetisk diesel och biogas är högintressanta.</p> <p>Totalt räknar bolaget med att investera cirka 2,2 miljarder inom sina tre huvudområden: hållbara fordon, intelligenta fordon och effektiv produktion. Därefter finns 700-800 miljoner kvar till ersättningsinvesteringar. </p> <p>- Vi räknar med att sälja vår andel efter 5-8 år, då ska de här företagen klara sig själva.</p>

Det här är Fouriertransform

Fouriertransform grundades av staten i slutet av 2008 och ska investera enbart i fordonsindustrin. Bolaget ska inte ge stöd, utan investera på marknadsmässiga grunder.

Fouriertransform satsar i tio bolag

Applied Nano Surface
Investering: 9 miljoner kronor.
Andel (kapital): 25 procent.
Anställda: 7.
Produkt: Licenser på en metod att skapa ytbeläggningar på metall som minskar friktion och nötning.

Alelion
Investering: 28 miljoner kronor.
Andel (kapital): 28 procent.
Anställda: 20.
Produkt: Litiumbatterier och energisystem till fordon. Alelion köper battericeller från Kina och förpackar dem.

Effpower
Investering: 40 miljoner kronor.
Andel (kapital): 13 procent.
Produkt: Bipolärt bly-syrabatteri för start-stopp och mikrohybridlösningar i personbilar.

El-Forest
nvestering: 20 miljoner kronor.
Andel (kapital): 36 procent.
Anställda: 3.
Produkt: Världens första elhybridsskogsmaskin (skotare).

Flexprop
Investering: 10 miljoner kronor.
Andel (kapital): 37 procent.
Anställda: 4.
Produkt: Fixturer och gripdon i kompositmaterial.

Max Truck
Investering: 7 miljoner kronor.
Andel (kapital): 35 procent.
Anställda: 5.
Produkt: Eltruck som kan röra sig i alla fyra riktningar från stillastående och rotera runt sin egen axel.

Norstel
Investering: 110 miljoner kronor.
Andel (kapital): 76 procent.
Anställda: 41.
Produkt: Kiselkarbid till kraftelektronik för bland annat hybridfordon.

Novacast Technologies
Investering: 40 miljoner kronor.
Andel (kapital): 33 procent.
Anställda: 15.
Produkt: Gjutmetoden Camito, som handlar om att gjuta ihop grå- eller segjärn med verktygsstål. Flera moment i tillverkningen av verktyg ersätts av en enda gjutning.

Powercell
Investering: 50 miljoner kronor.
Andel (kapital): 17 procent.
Anställda: 20.
Produkt: Bränslecell och reformator som omvandlar diesel till vätgas, som kan driva bränslecellen. Kan sitta i en långtradare och fixa el till värme, mikro, AC och tv utan att motorn behöver gå.

Vicura
Investering: 8 miljoner kronor.
Andel (kapital): ?
Anställda: 55.
Produkt: Konsulttjänster inom transmissionssystem.

Eddie Pröckl

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt