Halva tiden med automatiskt program

2013-05-15 06:45  

Att automatisera konstruktionen av kundanpassade produkter låter som en omöjlighet. Men Toyota Material Handling har gjort det. Resultatet: halverad konstruktionstid.

Hos truckproducenten Toyota Material Handling i Mjölby finns en särskild specialenhet som tar fram kundanpassade truckar, individuellt utformade efter kundens särskilda önskemål.

– Så fort kunden önskar något som inte finns i vår prislista hamnar man hos oss, säger Fredrik Moborg, gruppchef för utveckling på special­enheten.

Det låter som det sista stället som skulle välja att automatisera konstruktionsprocessen. Men det var faktiskt vad man gjorde för drygt ett år sedan.

– Vi hade ganska många specialförfrågningar på truckar med fasta lastburar, vilket gjorde att vi såg en vinst i att göra det här, berättar Fredrik Moborg.

Företaget tog kontakt med forskarna Kristian Amadori och Mehdi Tarkian vid Linköpings universitet, som tog fram en så kallad konfigurator, ett datorprogram för att automatisera konstruktionen av olika typer av lastburar.

Nu kan konstruktörerna på Toyota Material Handling mata in bredd, längd och hur många grindar som önskas, så räknar datorprogrammet ut vilka övriga delar i konstruktionen som behöver anpassas till värdena. Resultatet blir en tredimensionell modell av lastburen.

Därmed har konstruktionstiden för en kundanpassad lastbur kortats från fyra till två dagar. Hittills har Toyota Material Handling konstruerat och tillverkat åtta lastburar med hjälp av det nya datorprogrammet och räknar med att ha sparat 160 arbetstimmar, vilket motsvarar ungefär 80 000 kronor.

– Det går väldigt fort att generera fram en bur, så kunden får en bra bild direkt av hur den kommer att se ut och kan se om den passar i deras lager. Vi kan också generera fram lastkapaciteten mer exakt, förut har vi gjort överslagsberäkningar, säger Andreas Rosenblad, konstruktör på Toyota Material Handling.

Datorprogrammet har dock sina begränsningar, eftersom det är utformat efter de vanligaste önske­målen för hur burarna ska se ut. Vill kunden ha bredare eller längre ­burar än de 256 olika varianter som ryms i datorprogrammet måste konstruktionen tas fram manuellt. Men i vissa fall har Toyota Material Handlings konstruktörer kunnat använda delar av programmet även i sådana fall.

De båda Linköpingsforskarna har nyligen disputerat på metoder för att automatisera konstruktionsarbete och är glada över att trucktillverkaren i Mjölby ville ta steget med sina kundanpassade lastburar.

– Jag tycker att det här är en väg som Sverige behöver gå framöver. Cad-verktygen är så mogna nu att man kan ta bort mycket repetitivt och okreativt jobb, säger Mehdi Tarkian.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt