Guldläge för Kristinehamns jättesnurra

2010-03-16 23:00  

Två jättepropellrar från Kristinehamn ska sitta i brittiska flottans nya hangarfartyg HMS Queen Elizabeth och HMS Prince of Wales. Ordern är värd 270 miljoner kronor inklusive propelleraxlar, lager och tillbehör.

De två fembladiga propellrarna har en diameter på nära sju meter. Den första ska levereras före årsskiftet, den andra i slutet av sommaren 2014.

- De är inte de största vi gjort, men i särklass de mest kraftfulla, berättar projektledaren Linda Take hos Rolls-Royce Marine

i Kristinehamn. Där har den första propellern just monterats och testats i verkstan.

HMS Queen Elizabeth och HMS Prince of Wales ska bli den brittiska flottans nya stoltheter, vardera med plats för 40 stridsflygplan. Dubbla gasturbiner och fyra dieslar ger fartygen en installerad maskineffekt på 110 megawatt.

- Vi fick kontrakt i december 2008 och då hade vi jobbat i fyra år med designen och gjort mycket modellprov för att få bästa prestanda på nav och blad. I det här fallet är det en fast propeller, där vi bultar fast bladen i ett visst läge men där man kan justera bladen över tiden.

Vad är vitsen med det?

- Fartyg blir oftast tyngre med åren, man kanske har mer flygplan eller annan utrustning. Då kan vi ställa om vinkeln på bladen så att vi får samma verkningsgrad som vi hade från början.

Inte nog med att ordern är värd flera hundra miljoner. Propellrarna är gjorda av nickelaluminiumbrons och skiner som blankaste guld.

Hennes majestäts två nya skepp

HMS Queen Elizabeth och HMS Prince of Wales

* Längd: 284 meter.

* Bredd: 74 meter.

* Djupgående 11 meter.

* Deplacement: 65?000 ton.

* Glidarfart: 15 knop.

* Toppfart: Hemlig.

* Räckvidd: 10?000 sjömil.

* Propeller: Diameter 6,7 meter, vikt 33 ton.

* Propelleraxel: Väger 240 ton.

* Maskineri: Gasturbiner 2 × 36 MW, dieselmotorer 4 × 10 MW.

Erik Mellgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt