Friform ökar farten för supersportbilen

2010-12-07 23:00  
Koenigsegg Agera har detaljer som kommer direkt från friformsskrivaren.

Koenigsegg vill att det ska gå undan. Med en egen 3d-skrivare går det fortare att utveckla och testa protyper. Och i supersportbilen Agera sitter detaljer som kommer direkt från friformsskrivaren.

<p>I Ängelholm bygger Koenigsegg några av världens snabbaste sportbilar. Konkurrensen är hår. Det gäller att kunna matcha konkurrenter som har tillgång till helt andra resurser, som Volkswagenägda Bugatti.</p> <p>Bästa vapnet i konkurrensen är snabbhet, både som topphastighet på bilarna och i utvecklingsarbetet. Tidigare har Koenigsegg skrivit ut prototyper från cad-modeller med friformsteknik hos en servicebyrå.</p> <p>Men för att spara tid har företaget skaffat en egen 3d-skrivare. Det kapar väntetiden på färdiga detaljer. Enligt Koenigsegg har det kortat utvecklingstiden med 20 procent.</p> <p>- Vi använder skrivaren rätt mycket, vi gör prototyper av nya konstruktionslösningar och testa dem, säger Koenigseggs teknikchef Jon Gunner.</p> <p>- Storleken på det vi kan göra i maskinen är rätt begränsad, men det går att limma ihop större delar. Vi bygger i ABS-plast som har rätt goda mekaniska egenskaper. </p> <p>Friformstekniken har till exempel använts för att prova utformningen av luftintagen på Koenigseggs nya modell Agera, som premiärvisades i våras. En annan del är en "airbox" för tilluften till motorn. Boxen hjälper till att få upp effekten på den turbomatade motorn i till 910 hästar.</p> <p>- Airboxen är dubbelt så stor som sin föregångare. Det är en stor fördel att kunna skriva ut den och testa den innan vi beställer ett mycket dyrt, stort plastverktyg, säger Jon Gunner.</p> <p>- Vi har faktiskt också använt skrivaren för att göra riktiga komponenter till våra bilar. Det handlar om delar som inte är synliga och där ytfinishen inte är så viktig. Ett exempel är en "air pressure manager", en komplicerad del med spjälgaller som sitter framtill, under huven, och styr lufttrycket.</p> <p>Skrivaren Koenigsegg använder kommer från amerikanska Stratasys och klarar att skriva ut föremål på upp till 250 × 250 × 300 millimeter. Enligt Jon Gunner tog det 13 timmar att skriva ut den största detalj man hittills gjort i maskinen.</p> <p>- Utskriftstiden är inget problem. Vi kan ladda den på kvällen så arbetar den ut under natten och när vi kommer tillbaka är det klart. </p>

Erik Mellgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt