Framtidens fabrik sist ut med löpande band

2010-11-09 23:00  
Drygt två dagar efter att stål bockats till chassibalkar i ena änden av fabriken rullar den färdiga lastbilen ut i andra änden. Ergonomi har varit en viktig del i projektet. Handverktygen hänger nära till hands ovanför monteringen och på flera banavsnitt kan arbetsstyckena anpassas i höjdled efter montörernas behov. Foto: Volvo

Volvo Lastvagnar i Tuve har gått över från gruppmontering till löpande band. Nu siktar fabriken på att nå toppklass. Men man är sist ut med övergången bland lastbilstillverkarna.

<p>Det började 2002 med en tioårsplan, Future Factory Tuve. Sedan dess har kapaciteten höjts, buffertar minskats och arbetsmiljön förbättrats. Gruppmonteringen bakom väggar av materialpallar är borta. </p> <p>Nu växer lastbilarna fram i en stadig ström genom ett ljust och luftigt industrilandskap. Fiskbensfabrik kallar Tuvefabrikens chef Johan Jinhage det. Mindre moduler monteras och skickas direkt in i huvudmonteringen.</p> <p>- Vi vill skapa världens bästa fabrik, säger Johan Jinhage.</p> <p>Samtidigt som man satsar hårt, är Tuvefabriken antagligen sist ut bland lastbilsfabrikerna i övergången till löpande band. Scania brukar framhållas som förebild. Johan Jinhage duckar när konkurrenten kommer på tal, men vågar ändå sticka ut hakan och säga att Tuve ligger före när det gäller balktillverkningen. </p> <p>- Jag skulle säga att Volvo och Scania är jämngoda, riktigt bra lastbilstillverkare, som står sig väl jämfört med andra. Kan vi två vara jämte varandra på topp så är jag nöjd, säger han.</p> <p>Dan Edblom har lett projektet sedan starten. Egentligen handlar det inte om drivna linor, förklarar han, utan att hitta de bästa lösningarna för en effektiv fabrik och en attraktiv arbetsplats. Bättre materialförsörjning och fiskbenstänket har varit avgörande. </p> <p>Detaljer har också haft betydelse. Som att man målat om golvet och ökat belysningen för att montörerna ska se bättre mot de svarta chassierna. Men den tydligaste förändringen är övergången till löpande band i olika form.</p> <p>- Axellinan var nog det största steget. Det är stor variation mellan axlarna och olika lastbilsmodeller kräver olika många axlar. Det var komplext att göra det i linjemontering och anpassa takten rätt, säger Dan Edblom.</p> <p>Axlarna ligger på självgående fordon som på utsatt tid kör fram och stannar vid nästa monteringsplats. Samtidigt som de flyttar sig anpassar de höjden och roterar axeln om det behövs för att underlätta monteringen. Eftersom det är stora variationer på monteringarna finns det också en datorskärm på varje vagn som visar vad som ska monteras.</p> <p>Liknande förändringar har skett med motor- och chassiarbetena. Det enda klassiska löpande bandet är slutmonteringen, sist i kedjan. Där har man jobbat mycket med att få verktyg, material och förarbeten närmare montörerna.</p> <p>- Vi har rustat oss för framtiden, sammanfattar Johan Jinhage.</p>

Volvo Lastvagnar Tuve

Ort: Göteborg.
Anställda: cirka 1 700.
Bygger: Volvo FM, FH, FH 16 och FMX.
Teknisk kapacitet: 35 000 lastbilar per år.

Fiskbenstänket avgörande för Future Factory Tuve

2002: Projektet Future Factory Tuve startar.

2005: Axel-, chassi- och motorarbetena byggs om till taktade flöden.

2007: Nya rulltest­anläggningar installeras.

2008: Målarboxarna för bättringsmålning byggs om.

2009: Truckar och pallar ersätts av special­vagnar i små tåg.

2009: Slutmonteringen byggs om till drivna linor.

2011: Förändringar av förarbeten är planerade.

Julius Lidar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt